"Elektra" Eurypidesa w jeleniogórskim teatrze

W sobotę i niedzielę, o godzinie 18.00 i 20 kwietnia o godz. 19.00, zapraszamy Państwa do Teatru Jeleniogórskiego na nagrodzony Srebrnym Kluczykiem pokazy "Elektry" Eurypidesa w reżyserii Natalii Korczakowskiej.

Lekcja antyku, a zarazem lekcja nowoczesnego teatru, który odczytuje klasyczne teksty poprzez współczesną myśl filozoficzną. Spektakl tuż po premierze okrzyknięty został przez najważniejszych recenzentów wydarzeniem na skale ogólnokrajową.

Jeleniogórska "Elektra" Natalii Korczakowskiej pokazuje współczesny świat jako orgię podglądactwa, gdzie każda zbrodnia zostanie zrelacjonowana w technikolorze i skoordynowana przez odpowiednie służby. Wspaniale byłoby ogłosić pojawienie się w teatrze nowego talentu na miarę Swinarskiego, Lupy, Warlikowskiego, a może nawet polskiego Pollescha czy Wilsona. Wyszukać taki talent dziewięć godzin jazdy pociągiem od Warszawy (...) - oto marzenie niejednego krytyka. Dla wielu recenzentów, którzy w sobotę zjawili się tłumnie w jeleniogórskim teatrze Norwida, to marzenie bliskie spełnienia. Kolejny spektakl Natalii Korczakowskiej (po świetnej "Śmierci Człowieka-Wiewiórki) jest intrygujący, pełen filmowej dbałości o obraz, bezwstydnie inteligencki, acz nie ideologizujący. (...) Natalia Korczakowska w sobotni wieczór dołączyła do grona odkrytych gwiazd.

("Czułość i brutalność pod okiem kamer" (Joanna Derkaczew, Gazeta Wyborcza nr 41, 18-02-2008)

"Elektra" w Jeleniej Górze uświadamia teatralizację codziennego życia, w którym albo karzemy, albo jesteśmy karani. Natalia Korczakowska (...) stworzyła inteligentny, przenikliwy spektakl o odwiecznej ludzkiej potrzebie wymierzania kary i bycia karanym. Historia mordu, jakiego Elektra i Orestes dokonują na matce i jej kochanku, by pomścić śmierć ojca i własne nieszczęście, pozostała niezmieniona. Akcent położony jest tu jednak nie na postać córki, którą widzimy w dwóch odsłonach (raz jako młodą płochą dziewczynę, raz jako dekadencką dojrzałą kobietę), ale na postać matki. Klytajmestra (znakomita, skupiona Lidia Schneider) jest osią tego spektaklu, postacią najbardziej złożoną: matką, która wyrzeka się miłości do dzieci, a równocześnie budzi współczucie swoim wyzuciem z uczuć.

("Tortury w krzywym zwierciadle", Katarzyna Kamińska, Gazeta Wyborcza - Wrocław nr 44, 21-02-2008)

Zgorzkniała, starzejąca się Elektra (świetna, wyważona rola Iwony Lach) próbuje na podstawie historii swojego rodu rozbroić mechanizmy władzy. Jednak jej pamięć okazuje się niepełna, a historia rodzinnej zbrodni z upływem czasu coraz bardziej przypomina film szpiegowski. I takie właśnie pytanie stawia spektakl: czy w dobie popkultury możliwa jest jeszcze pamięć indywidualna? Czy indywidualizm ma w ogóle sens? Nawet morderstwo Klitajmestry (brawurowa Lidia Schneider) musi mieć odpowiednią oprawę medialną.

("Zbrodnia i maskarada", Paweł Sztarbowski, Newsweek Polska nr 9/02.03)

Uwaga: Dla internautów czekają po dwa dwuosobowe bilety promocyjne (cena 5 zł) na każdy ze spektakli. Wystarczy zadzwonić w dniu wybranego spektaklu do Biura Organizacji Widowni - tel. 075 64 28 130!