Nie przekazuj danych ani kodów BLIK przez telefon!

Funkcjonariusze ostrzegają przed kolejną odsłoną oszustwa metodą "na pracownika banku". Tym razem ofiarą padła mieszkanka powiatu karkonoskiego, która 28 lipca 2025 roku otrzymała telefon od osoby podszywającej się pod pracownika banku centralnego.
Rozmówca zadzwonił z numeru pozornie warszawskiej infolinii i poinformował kobietę, że ktoś próbuje zaciągnąć na jej dane kredyt. Twierdził, że dzwoni z centrali banku w Warszawie i że kontaktuje się w celu zabezpieczenia konta. W toku rozmowy nakazał pokrzywdzonej podanie kodu BLIK oraz zabronił jej rozłączania się i kontaktu z bankiem, sugerując, że to mogłoby "zablokować działania ochronne".
Kobieta, będąc przekonana, że działa dla własnego bezpieczeństwa, podała kod BLIK telefonicznie. Chwilę później zauważyła, że z jej konta zniknęło blisko 3 tysiące złotych. Przez cały czas rozmówcy przekierowywali ją między sobą, podszywając się pod różnych "specjalistów", nie dając jej możliwości kontaktu z prawdziwym bankiem. Po zorientowaniu się, że padła ofiarą oszustwa, kobieta udała się do oddziału swojego banku, gdzie natychmiast zablokowano konto i powiadomiła Policję.
Policja przypomina i ostrzega:

- Prawdziwi pracownicy banków nigdy nie proszą o kody BLIK, dane logowania ani wykonywanie przelewów podczas rozmowy telefonicznej.
- Nigdy nie działaj pod wpływem presji - oszuści często wywierają silny nacisk, by utrudnić logiczne myślenie.
- Zachowaj spokój i rozłącz się. Następnie samodzielnie skontaktuj się z bankiem, korzystając z oficjalnej infolinii.
- Nie klikaj w żadne podejrzane linki otrzymane SMS-em ani nie udostępniaj danych osobowych przez telefon.
Działania przestępców są coraz bardziej wyrafinowane, a ich scenariusze dopracowane tak, by wzbudzić niepokój i skłonić ofiary do błyskawicznych decyzji. Tylko rozwaga i zasada ograniczonego zaufania mogą nas uchronić przed utratą pieniędzy.

KMP JG