Mieszkaniec Jeleniej Góry stracił 57 tysięcy złotych
Policjanci z Jeleniej Góry po raz kolejny apelują o ostrożność i ograniczone zaufanie wobec osób kontaktujących się telefonicznie w sprawach finansowych. Niestety, mimo licznych ostrzeżeń, wciąż dochodzi do oszustw, których ofiarami padają mieszkańcy regionu. Przestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody manipulacji i podszywają się pod pracowników instytucji zaufania publicznego.
21 maja 2025 roku do Komisariatu I Policji w Jeleniej Górze zgłosił się mieszkaniec miasta, który padł ofiarą oszustwa na tzw. "pracownika banku". Jak wynikało ze złożonego zawiadomienia, dzień wcześniej skontaktował się z nim telefonicznie mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik firmy pożyczkowej. Poinformował zgłaszającego, że ktoś próbował zaciągnąć kredyt na jego dane osobowe, a to może oznaczać wyciek wrażliwych informacji.
Chwilę później z mężczyzną skontaktował się kolejny rozmówca, który podał się za doradcę z departamentu bezpieczeństwa banku, w którym pokrzywdzony posiada konto. Twierdził, że jego środki finansowe są zagrożone, a w sprawę mogą być zamieszani nieuczciwi pracownicy banku. Wzbudzając niepokój i poczucie pilnej potrzeby działania, polecił wypłacenie z konta kwoty 20 tysięcy złotych.
Ostateczny cios zadał trzeci rozmówca, który podając się za funkcjonariusza wydziału do walki z cyberprzestępczością "potwierdził" wcześniejsze informacje i przekonał mężczyznę, że działa on w ścisłej współpracy z policją i bankiem. Pokrzywdzony, przekonany o autentyczności całej sytuacji i w obawie przed utratą wszystkich oszczędności, wykonał polecenia oszustów - część gotówki przekazał poprzez wpłatę w paczkomacie za pomocą kodu BLIK, a pozostałą część przelał na wskazany rachunek bankowy.
W ten sposób mieszkaniec Jeleniej Góry stracił łącznie 57 tysięcy złotych.
Policjanci po raz kolejny apelują do mieszkańców:
🔹 Pamiętaj! Policja nigdy nie prosi o przekazywanie pieniędzy, wypłatę środków z konta czy udział w rzekomej tajnej akcji.
🔹 Pracownicy banków nie kontaktują się telefonicznie z klientami z żądaniem przelewów ani prośbą o kody BLIK.
🔹 Nigdy nie udostępniaj swoich danych osobowych, numerów kont, haseł czy kodów bankowych nieznanym osobom przez telefon!
🔹 Zawsze weryfikuj tożsamość rozmówcy - rozłącz się, a następnie samodzielnie skontaktuj się z bankiem lub odpowiednią instytucją.
Apelujemy również do rodzin i opiekunów osób starszych: rozmawiajcie ze swoimi bliskimi o zagrożeniach związanych z telefonicznymi oszustwami. Edukacja i szybka reakcja mogą zapobiec utracie dorobku całego życia.
KMP JG
Tomasz Żukiewicz
Leszek Wrotniewski
Konrad Rydzewski
Rafał Piotr Szymański
Kazimierz Piotrowski
Hubert Papaj
Wojciech Leszczyk
Maciej Lercher
Paweł Kucharski
Oliwer Kubicki
Jacek Jakubiec
Paweł Gluza
Wojciech Chadży