Mieszkaniec Jeleniej Góry stracił 57 tysięcy złotych

Policjanci z Jeleniej Góry po raz kolejny apelują o ostrożność i ograniczone zaufanie wobec osób kontaktujących się telefonicznie w sprawach finansowych. Niestety, mimo licznych ostrzeżeń, wciąż dochodzi do oszustw, których ofiarami padają mieszkańcy regionu. Przestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody manipulacji i podszywają się pod pracowników instytucji zaufania publicznego.
21 maja 2025 roku do Komisariatu I Policji w Jeleniej Górze zgłosił się mieszkaniec miasta, który padł ofiarą oszustwa na tzw. "pracownika banku". Jak wynikało ze złożonego zawiadomienia, dzień wcześniej skontaktował się z nim telefonicznie mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik firmy pożyczkowej. Poinformował zgłaszającego, że ktoś próbował zaciągnąć kredyt na jego dane osobowe, a to może oznaczać wyciek wrażliwych informacji.
Chwilę później z mężczyzną skontaktował się kolejny rozmówca, który podał się za doradcę z departamentu bezpieczeństwa banku, w którym pokrzywdzony posiada konto. Twierdził, że jego środki finansowe są zagrożone, a w sprawę mogą być zamieszani nieuczciwi pracownicy banku. Wzbudzając niepokój i poczucie pilnej potrzeby działania, polecił wypłacenie z konta kwoty 20 tysięcy złotych.
Ostateczny cios zadał trzeci rozmówca, który podając się za funkcjonariusza wydziału do walki z cyberprzestępczością "potwierdził" wcześniejsze informacje i przekonał mężczyznę, że działa on w ścisłej współpracy z policją i bankiem. Pokrzywdzony, przekonany o autentyczności całej sytuacji i w obawie przed utratą wszystkich oszczędności, wykonał polecenia oszustów - część gotówki przekazał poprzez wpłatę w paczkomacie za pomocą kodu BLIK, a pozostałą część przelał na wskazany rachunek bankowy.
W ten sposób mieszkaniec Jeleniej Góry stracił łącznie 57 tysięcy złotych.
Policjanci po raz kolejny apelują do mieszkańców:
🔹 Pamiętaj! Policja nigdy nie prosi o przekazywanie pieniędzy, wypłatę środków z konta czy udział w rzekomej tajnej akcji.
🔹 Pracownicy banków nie kontaktują się telefonicznie z klientami z żądaniem przelewów ani prośbą o kody BLIK.
🔹 Nigdy nie udostępniaj swoich danych osobowych, numerów kont, haseł czy kodów bankowych nieznanym osobom przez telefon!
🔹 Zawsze weryfikuj tożsamość rozmówcy - rozłącz się, a następnie samodzielnie skontaktuj się z bankiem lub odpowiednią instytucją.
Apelujemy również do rodzin i opiekunów osób starszych: rozmawiajcie ze swoimi bliskimi o zagrożeniach związanych z telefonicznymi oszustwami. Edukacja i szybka reakcja mogą zapobiec utracie dorobku całego życia.

KMP JG