Pendolino do Jeleniej Góry
Pociągi Pendolino wkrótce przestaną obsługiwać trasę Jelenia Góra - Wrocław - ustaliła Interia. Jak wyjaśnia PKP Intercity, z połączeń korzystało zbyt mało osób, dlatego rozpoczną i zakończą one bieg w stolicy Dolnego Śląska. Zmiany na tym się nie kończą, bo najszybsze pociągi państwowego przewoźnika przestaną też zatrzymywać się w jednym z miast na Mazowszu.
Mieszkańcy Jeleniej Góry od wiosny 2016 roku mają dostęp do najwyższej klasy połączeń PKP Intercity, obsługiwanych pociągami Pendolino. Podróż pociągiem kategorii EIP z pierwszej stacji do Warszawy Wschodniej zajmuje obecnie niecałe sześć godzin. Po drodze skład zatrzymuje się w Wałbrzychu, Wrocławiu, Brzegu, Opolu, Lublińcu i Częstochowie.Na Dolny Śląsk dociera obecnie jedna para połączeń EIP. Wcześnie rano, bo o 4:25, wyprodukowana we Włoszech jednostka ED250 rusza z Jeleniej Góry, po 6 rano jest we Wrocławiu, a po 10:00 kończy bieg w Warszawie. Odjazd w przeciwnym kierunku wyznaczono o 17:10, a do celu Pendolino dociera tuż po 23.
Okazuje się jednak, że wkrótce pasażerowie z Jeleniej Góry oraz Wałbrzycha stracą dostęp do pociągów EIP. Wczesnoporanny kurs w głąb Polski oraz powrotny, wieczorny, został wykreślony z opublikowanego, rocznego rozkładu jazdy PKP, który wejdzie w życie w połowie grudnia. Połączenia te skrócono do i z Wrocławia Głównego.
Interia potwierdziła w PKP Intercity, że brak Pendolino do tych dwóch dolnośląskich miast to nie pomyłka w tabeli odjazdów, ani nie tymczasowa zmiana spowodowana modernizacją szlaku.- Na bieżąco analizujemy liczbę pasażerów podróżujących z Jeleniej Góry do Wrocławia i do dalszych miast. Analizujemy także wnioski pasażerów przesyłane do nas. Poranny pociąg EIP, odjeżdżający tuż po godzinie 4:00 rano, przewoził zbyt mało pasażerów - wyjaśnił rzecznik przewoźnika Maciej Dutkiewicz.Jak podkreślił, na trasie Jelenia Góra - Wrocław, skąd wycofane zostanie Pendolino, poza składami PKP IC jeździ także 13 par pociągów regionalnych, "które gwarantują dalsze skomunikowanie" na najważniejszym, wrocławskim dworcu - a to oznacza, że pasażerowie korzystający z EIP na odcinku, skąd będzie wycofany, nie otrzymają alternatywnego, zamiennego pociągu i konieczna będzie przesiadka.Reklama
Pendolino Jelenia Góra - Warszawa wyraźnie droższe od innych pociągów.
Rzecznik zapewnił, iż siatka pozostałych połączeń EIP do Warszawy, Krakowa, Poznania i Trójmiasta pozostaje bez zmian. - Kolejnym wnioskiem wyciągniętym z analizy potrzeb podróżnych jest podwyższenie kategorii pociągów. Wycofaliśmy wszystkie pociągi TLK, a w ich miejsce pojadą pociągi IC. Pociągi kategorii IC to kategoria ekonomiczna, jak TLK, ale o wyższym standardzie. Są wyposażone m.in. w klimatyzację i gniazdka do ładowania telefonów - wymienił.Głos w sprawie wycofania Pendolino z Jeleniej Góry zabrali też autorzy facebookowej strony "Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych". Ich zdaniem "słaba frekwencja, wysoka cena biletu i problemy organizacyjne zadecydowały o skróceniu relacji". "Wielokrotnie podkreślaliśmy, że głównym problemem dla naszego regionu nie jest uruchomienie rano do Warszawy pociągu dużych prędkości, ale uruchomienie pociągu w stronę Warszawy w niższej kategorii, bardziej dostępnego cenowo" - wskazali.
Sprawdzamy, ile zapłacilibyśmy za bezpośredni przejazd drugą klasą na trasie Jelenia Góra - Warszawa Centralna, gdybyśmy bilet na 4 grudnia kupili w środę (20 listopada). EIP o 4:25, z czasem przejazdu 5 godz. 35 min., kosztuje 191 zł. Na przejazd dwoma innymi składami - IC "Orzeszkowa" (12:24) oraz nocnymi TLK "Karkonosze" (21:19) - trzeba zarezerwować niemal 7 godzin i zapłacić odpowiednio 82 zł lub 84 zł.
Autor Wiktor Kazanecki i źródło tekstu.