Straciła 13 tysięcy złotych przez wyłudzenie kodów BLIK

30 września br. do Komisariatu II Policji w Jeleniej Górze zgłosiła się kobieta, która padła ofiarą oszustwa internetowego. Pokrzywdzona, sprzedając perfumy o wartości 100 zł na jednym z portali ogłoszeniowych, natrafiła na rzekomego kupca, który wyłudził od niej kody BLIK oraz dane do karty płatniczej. W wyniku tego oszustwa z konta kobiety zniknęło blisko 13 tysięcy złotych. Policja apeluje do mieszkańców o zachowanie szczególnej ostrożności przy transakcjach online i nieudostępnianie poufnych danych.
29 września br. kobieta wystawiła towar do sprzedaży i jeszcze tego samego dnia zgłosił się rzekomy kupiec, który oświadczył, że napotkał problemy z płatnością - twierdził, że w systemie bankowym wystąpił błąd. Kilka chwil później z skontaktował się z nią inny mężczyzna, podający się za pracownika banku. Zasugerował, że zmiany w regulaminie banku utrudniają finalizację transakcji, ale zapewnił, że jest w stanie rozwiązać problem. Aby jednak to zrobić, poprosił kobietę o podanie kodu BLIK oraz danych do karty płatniczej.
Nieświadoma podstępu, przekazała oszustowi cztery kody BLIK oraz dane swojej karty. Niestety, w wyniku tego działania z jej konta zniknęło blisko 13 tysięcy złotych. Dopiero później zorientowała się, że padła ofiarą przestępstwa.
Jeleniogórscy policjanci apelują o ostrożność i zachowanie czujności w podobnych sytuacjach. Przypadki oszustw związanych z płatnościami mobilnymi, takimi jak BLIK, stają się coraz częstsze, a przestępcy stosują coraz bardziej wyszukane metody manipulacji, aby wyłudzić dane osobowe oraz dostęp do kont bankowych.
Policja przypomina:
1. Nigdy nie podawaj kodów BLIK ani danych do karty płatniczej osobom trzecim, nawet jeśli podają się za pracowników banku. Banki nigdy nie proszą o takie informacje przez telefon czy SMS.
2. Weryfikuj każdą transakcję - jeśli coś wydaje się podejrzane lub zbyt skomplikowane, zrezygnuj i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem, używając oficjalnych numerów kontaktowych.
3. Oszustwa na portalach sprzedażowych to coraz częstszy proceder - kupujący mogą symulować problemy z płatnościami, aby uzyskać dane umożliwiające dostęp do Twojego konta.
4. Nie działaj w pośpiechu - oszuści często wywierają presję czasu, sugerując, że szybkie działanie rozwiąże problem. Zawsze warto zastanowić się dwa razy, zanim przekażesz jakiekolwiek poufne informacje.
Policjanci z Komisariatu II Policji w Jeleniej Górze prowadzą obecnie postępowanie w tej sprawie i przestrzegają mieszkańców Jeleniej Góry przed podobnymi incydentami. Każda próba wyłudzenia danych powinna zostać natychmiast zgłoszona na policję. Edukacja i czujność to najlepsze sposoby na uniknięcie stania się ofiarą przestępców.
Zachowanie ostrożności, weryfikacja tożsamości osób, z którymi się kontaktujemy, oraz nieudostępnianie poufnych danych to kluczowe zasady bezpieczeństwa w Internecie.

KMP JG