Oszukany na 45 tysięcy złotych przez fałszywego pracownika banku
12 lipca br. mieszkaniec powiatu karkonoskiego powiadomił Policję o oszustwie, którego padł ofiarą, tracąc 45 tysięcy złotych. Schemat działania sprawców był klasyczny, ale skuteczny, bazując na zaufaniu i strachu przed utratą pieniędzy. Jeleniogórscy policjanci walcząc z tego typu przestępczością po raz kolejny ostrzegają. Ważne jest, aby być zawsze czujnym i ostrożnym w korzystaniu z usług finansowych.
Policjanci Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze prowadzą postępowanie w sprawie oszustwa, którego ofiarą padł mieszkaniec powiatu karkonoskiego.
12 lipca br. pokrzywdzony otrzymał wiadomość SMS, w której poinformowano go o próbie włamania na jego konto bankowe. Następnie skontaktował się z nim mężczyzna, który podawał się za specjalistę ds. bezpieczeństwa banku. Oszust przekonał ofiarę, że ktoś próbuje wziąć kredyt na jego dane i aby temu zapobiec, należy podjąć określone działania.
Pod pozorem ochrony konta, fałszywy pracownik banku nakłonił pokrzywdzonego do zaciągnięcia kredytu i wpłacenia pieniędzy we wpłatomacie. Następnie, mężczyzna został poproszony o podanie kodów BLIK, które rzekomo miały służyć do zabezpieczenia środków. Niestety, okazało się, że oszust użył tych kodów do wypłaty pieniędzy z konta pokrzywdzonego. W rezultacie z konta zniknęło 45 tysięcy złotych.
Oszuści przez cały czas utrzymywali kontakt telefoniczny z ofiarą, wzmacniając iluzję autentyczności sytuacji i manipulując emocjami pokrzywdzonego.
W związku z tą sprawą, przedstawiamy kilka ważnych ostrzeżeń:
1. Bądź czujny na podejrzane wiadomości: Oszuści często wysyłają wiadomości SMS lub e-mail, podszywając się pod banki lub inne instytucje finansowe. Nie reaguj pochopnie na takie wiadomości, zwłaszcza jeśli proszą o podanie danych osobowych lub finansowych.
2. Weryfikuj tożsamość rozmówcy: Jeśli otrzymasz telefon od rzekomego pracownika banku, nie podejmuj żadnych działań bez uprzedniej weryfikacji jego tożsamości. Zakończ rozmowę i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem, używając oficjalnych numerów telefonów dostępnych na stronie internetowej banku.
3. Nie podawaj kodów BLIK przez telefon: Banki nigdy nie proszą o podanie kodów BLIK, numerów PIN, ani innych danych uwierzytelniających przez telefon. Jeśli ktoś prosi Cię o takie informacje, to z pewnością jest to oszustwo.
4. Nie podejmuj działań finansowych pod presją: Oszuści często wykorzystują techniki manipulacji, aby wywołać strach i zmusić ofiarę do szybkiego działania. Pamiętaj, że banki nigdy nie będą wymagać od Ciebie natychmiastowego podjęcia decyzji finansowych.
5. Zgłaszaj podejrzane sytuacje: Jeśli masz podejrzenia, że mogłeś paść ofiarą oszustwa, natychmiast skontaktuj się z bankiem i zgłoś sprawę na Policję. Im szybciej zareagujesz, tym większa szansa na zminimalizowanie strat.
Policja apeluje do wszystkich mieszkańców miasta i powiatu karkonoskiego o zachowanie szczególnej ostrożności. Przypominamy, że oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane metody, aby wyłudzić pieniądze. Edukacja i świadomość zagrożeń to najlepsze narzędzia w walce z oszustwami.
KMP JG
 Tomasz Żukiewicz
 Tomasz Żukiewicz Leszek Wrotniewski
 Leszek Wrotniewski Konrad Rydzewski
 Konrad Rydzewski Rafał Piotr Szymański
 Rafał Piotr Szymański Kazimierz Piotrowski
 Kazimierz Piotrowski Hubert Papaj
 Hubert Papaj Wojciech Leszczyk
 Wojciech Leszczyk Maciej Lercher
 Maciej Lercher Paweł Kucharski
 Paweł Kucharski Oliwer Kubicki
 Oliwer Kubicki Jacek Jakubiec
 Jacek Jakubiec Paweł Gluza
 Paweł Gluza Wojciech Chadży
 Wojciech Chadży