Problem z remontem tunelu pod Przełęczą Kowarską?

Samorząd województwa przygotowuje się do remontu tunelu w Kowarach. Koszt oszacował na 20 milionów złotych, o czym już informowaliśmy w Radiu Wrocław. Tymczasem niektórzy przyrodnicy najchętniej nie widzieliby w nim pociągów, a podziemia pozostawione dla kolonii nietoperzy.

W nieczynnym tunelu kolejowym pod Przełęczą Kowarską zamieszkały nietoperze. Część tzw. środowisk ochroniarskich uważa, że należy im dać spokój i zrezygnować z pociągów, dla innych jednak przywrócenie pociągów jest kluczowe dla rozwoju regionu i należy szukać kompromisu między ruchem kolejowym a zachowaniem populacji latających ssaków.

Ryszard Rzepczyński, zastępca burmistrza Kowar mówi, że jego miasta z Kamienną Góra nie łączy obecnie żadna publiczna komunikacja i ma to wymierny wydźwięk.

- Myśmy mieli pracowników w urzędzie miejskim, którzy pochodzili właśnie z Kotliny Kamiennogórskiej, z Lubawki, Kamiennej Góry. Po dwóch zimach przejazdu przez Przełęcz Kowarską zaczęli szukać pracy w Kamiennej Górze. To kwestia utrudnień komunikacyjnych, tego odcięcia komunikacyjnego.

Mieszkańcy Kowar uważają, że dla nietoperzy nie brakuje w okolicy miejsca, bo jest kilkadziesiąt sztolni dawnych kopalni, gdzie mogą się chronić i rozmnażać, nawet jeśli wybrały kolejowy tunel.

Znany dolnośląski przyrodnik Dariusz Kuś uważa, że fachowcy powinni zająć się tym, jak najlepiej pogodzić pociągi i nietoperze, co jego zdaniem jest możliwe.

- Tunel powstał, żeby tam była kolej. Wydaje mi się, że można znaleźć kompromisowe rozwiązanie. Należy go wręcz szukać. Nie wyobrażam sobie budowania drugiego tunelu i zostawiania tego, natomiast no rozwój kolei dla tego regionu jest moim zdaniem kluczowy.

Tory do Kowar są porządkowane i mają tam wrócić pociągi. Samorząd województwa przejął całą linię do Kamiennej Góry wraz z tunelem i planuje przywrócenie tam ruchu pasażerskiego, który ustał w 1989 roku.

Linia ma służyć także do transportu towarów, przede wszystkim urobku z kopalni amfibolitu w Ogorzelcu i dolomitu w Czarnowie.

Andrzej Raj, wybrany dziś do Państwowej Rady Ochrony Przyrody powiedział Radiu Wrocław, że należy wypracować takie metody, by pociągi mogły pojechać przez tunel, a jednocześnie zabezpieczona została populacja nietoperzy, które są istotnym przedmiotem ochrony.

prw.pl