Zmiany w komunikacji PKP w związku z przebudową tunelu
"Katarzyna" zakończyła drożenie tunelu kolejowego na linii Wrocław - Jelenia Góra. Teraz wykonuje prace związane z budową izolacji przebudowanego obiektu. Maszyna umożliwia prace w technologii "tunel w tunelu" i bezpieczny przejazd pociągów. Od 12 do 27 listopada wykonywany będzie kolejny etap prac, który ze względu na zakres i zachowanie bezpieczeństwa wymaga wprowadzenia komunikacji zastępczej. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 130 mln zł jest finansowania ze środków budżetowych i dokapitalizowania.
Głównym efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będą sprawniejsze podróże koleją na linii Wrocław - Jelenia Góra. Więcej pociągów szybciej będzie przejeżdżać przez poszerzony i odnowiony tunel kolejowy w okolicy Trzcińska.
- Nowatorskie technologie wykorzystane w przebudowie tunelu koło Trzcińska minimalizują wpływ na kursowanie pociągów. PKP Polski Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie zwiększają możliwości kolei w oparciu o nowoczesne rozwiązania. Tunel na ważnej trasie kolejowej Dolnego Śląska pozwoli na sprawniejsze podróże - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
- Inwestycja na Dolnym Śląsku usprawni przewozy na trasie Wrocław - Jelenia Góra. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w całym kraju, dzięki wykorzystaniu środków budżetowych i unijnych, budują sprawne połączenia najbardziej ekologicznym środkiem transportu jakim jest kolej - mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Specjalna maszyna TEM Katarzyna zakończyła w październiku drążenie. Obecnie wykorzystywana jest przy montażu izolacji na ścianach tunelu. Praca Katarzyny umożliwiła realizację robót i bezpieczny przejazd ponad 30 pociągów na dobę. Do minimum ograniczono zmiany w komunikacji w czasie prac.
Kolejny etapu projektu ze względu na szeroki zakres prac wymaga zamknięć torów w tunelu.
W dwa tygodnie Katarzyna zostanie zdemontowana. Wprowadzone zostanie kolejne urządzenie - tzw. mobilny szalunek. To maszyna, która pracuje na 10-cio metrowych segmentach i przygotowuje ostateczną obudowę tunelu. Po jej wprowadzeniu zostanie wznowiony jednotorowy ruch pociągów, który nadal będzie prowadzony w technologii "tunel w tunelu", zapewniającej bezpieczne przejazdy w czasie prac.
Zmiany w komunikacji
Od 12 do 27 listopada zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA) na odcinku Janowice Wielkie - Jelenia Góra. Informacje o ZKA są dostępne na stacjach i przystankach oraz na Portalu Pasażera.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko ok. 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Zakończenie zadania "Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą", które jest częścią szerszego projektu "Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław - Zgorzelec na odcinku Wrocław - Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach". Zakończenie prac przewidywane jest obecnie na II kw. 2024 r.
Tunel koło Trzcińska to ok. 300 m obiekt z połowy XIX wieku. pod wzniesieniem Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie - Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki - Zgorzelec, nr 274). Tunel jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim na trasie Wrocław - Jelenia Góra. Połączenia towarowe zapewniają obsługę m.in. kopalni odkrywkowych.
Tomasz Żukiewicz
Leszek Wrotniewski
Konrad Rydzewski
Rafał Piotr Szymański
Kazimierz Piotrowski
Hubert Papaj
Wojciech Leszczyk
Maciej Lercher
Paweł Kucharski
Oliwer Kubicki
Jacek Jakubiec
Paweł Gluza
Wojciech Chadży