Wspólny głos i apel samorządowców w sprawie przebiegu A4

Prezydenci 8 dolnośląskich miast (Wrocławia, Wałbrzycha, Świdnicy, Bolesławca, Jeleniej Góry, Legnicy, Głogowa i Lubina) oraz marszałek województwa dolnośląskiego podpisali petycję do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie najkorzystniejszego przebiegu autostrady A4.

wspólna petycja zakłada m. in.

Budowę nowego korytarza autostrady A4 na odcinku Kostomłoty-Wrocław, - Utrzymanie statusu drogi ekspresowej dla dotychczasowej trasy A4 przy jednoczesnym zaplanowaniu i budowie łącznika Aglomeracji Wałbrzyskiej z węzłem S3 w Bolkowie i łącznika DW 382 z węzłem Świdnica na S5
Rozpoczęcie prac nad studium korytarzowym drogi ekspresowej przebiegającej przez cały teren Aglomeracji Jeleniogórskiej do granicy Państwa wraz z budową obwodnicy Szklarska Poręba, która połączy Aglomerację Jeleniogórska z systemem krajowych dróg ekspresowych i umożliwi sprawne rozprowadzenie dużego natężenia ruchu samochodowego na obszarze o wybitnych walorach turystycznych.

Prezydent Jerzy Łużniak w swoim wystąpieniu podkreślił, że rozwój Dolnego Śląska w dużej mierze zależy właśnie od działań samorządowców. To właśnie, włodarze miast i gmin, muszą wspólnie starać się przekonać rządzących do tego, żeby rozmawiali, z samorządami o przyszłości nie zza biurka w Warszawie i tam wyznaczali korytarze transportowe, ale tu na miejscu. Wciąż nie ma ostatecznej decyzji co do przebiegu przyszłej autostrady A4 po gruntownej przebudowie i planowanej drogi S5, która według zapowiedzi rządu ma prowadzić z Sobótki do Bolkowa tak by drogi "nie przeszkadzały sobie" i optymalnie upłynniały ruch w naszym regionie. Mówi Prezydent Jeleniej Góry Jerzy Łużniak.

Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk w trakcie konferencji zwrócił uwagę, że na odcinku A4 Kostomłoty-Wrocław w latach 2014-2020 doszło do ponad 7,5 tysiąca zdarzeń, w tym 7238 kolizji i 318 wypadków. Średnio to około 3 zdarzenia dziennie. Obecna A4 przez brak pasa awaryjnego, czy wystarczającej liczby Miejsc Obsługi Podróżnych nie jest dostosowana do standardów autostradowych.

We wspólnym przekonaniu dolnośląskich samorządowców najlepszą alternatywą będzie wytyczenie nowego przebiegu autostrady A4 między węzłami Stary Śleszów i Wichrów, a także połączenie go z drogą ekspresową S5

Proponowane rozwiązania polepszą - zdaniem samorządowców - warunki ruchu i jego bezpieczeństwo. Autostrada w dotychczasowym przebiegu jako droga ekspresowa zapewni dobre powiązanie Wrocławia ze Szczecinem przez drogę S3, bez mieszania się z dalekimi ruchami wschód - zachód. Nowy korytarz rozwiąże narastające problemy komunikacyjne gmin położonych w sąsiedztwie, w tym m.in. Kątów Wrocławskich.

Ponadto nowy korytarz autostrady A4 będzie tworzyć przestrzeń, która może stać się doskonale skomunikowanym rozwojowym terenem dla aglomeracji wrocławskiej i całego Dolnego Śląska. Poprzez połączenie z trasami szybkiego ruchu, obszar ten zostanie skomunikowany z północną częścią Polski i na południe w kierunku granicy z Czechami.

Podpisany dokument trafi do GDDKiA, a także do Ministra Finansów, Ministra Infrastruktury oraz szefa Rady Ministrów.

UM JG