Walka o zabytkowy Most nad Jeziorem Pilchowickim

W imieniu Zarządu Województwa Dolnośląskiego informujemy, że stwierdzenia prezentowane przez Roberta Golbę - prezesa firmy Alex Stern, odnośnie braku planów uruchomienia linii kolejowej przebiegającej przez most nad Jeziorem Pilchowickim nie są prawdziwe.

Linia kolejowa nr 283 Jelenia Góra - Lwówek Śląski, na której znajduje się zabytkowy most nad Jeziorem Pilchowickim, jest planowana do rewitalizacji celem uruchomienia na niej przez samorząd województwa dolnośląskiego przewozów kolejowych. W chwili obecnej trwa procedura przejmowania tej linii kolejowej na majątek województwa dolnośląskiego. Uruchomienie jej jest istotnym elementem realizowanego przez samorząd województwa planu przywracania ruchu kolejowego i walki z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie.

Celem działań samorządu w tym zakresie jest jednocześnie zachowanie i pielęgnowanie oryginalnych wartości dziedzictwa kulturowego regionu, jakie reprezentuje wspomniany most będący unikatowym zabytkiem techniki. Most nad Jeziorem Pilchowickim jest ważnym świadectwem historii rozwoju przemysłu i techniki w regionie. Dlatego samorząd województwa w pełni popiera działania podjęte przez wojewódzkiego konserwatora zabytków zmierzające do wpisania tego obiektu do rejestru zabytków. Jednocześnie w planowanych przez siebie działaniach rewitalizacyjnych zobowiązuje się do pełnego zachowania oryginalnej substancji budowli.

Jednocześnie przejmowane przez samorząd odcinki linii kolejowych stanowią ważny element strategii rozwoju sieci usług Kolei Dolnośląskich. Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii samorządowy przewoźnik z każdym rokiem poszerza swoją ofertę oraz bije kolejne rekordy ilości przewiezionych pasażerów. Dzięki temu coraz więcej mieszkańców regionu zyskuje dostęp do bezpiecznego i komfortowego transportu kolejowego umożliwiającego zarówno codzienne dojazdy do pracy, jak i wygodny dojazd do atrakcji turystycznych.

Powyższy tekst jest oświadczeniem, które mediom przekazał dzisiaj zarząd województwa dolnośląskiego.

Most Kolejowy nad Jeziorem Pilichowckim wybudowano w 1906 r. jest jednym z najwyższych mostów kolejowych w Polsce. Oddany do użytku w 1909 r. wraz z magistralą kolejową Jelenia Góra - Lwówek Śląski, ma 135 m długości i wznosi się ok. 40 m nad dnem doliny jeziora. W konstrukcji użyto tzw. kratownicy dolnej. Cały most wspiera się na dwóch kamienno-betonowych, odległych od siebie o 85 m filarach i nie ma zwyczajowo stosowanych przyczółków.
W jednym z lokalnych mediów, w marcu br., pojawiła się sugestia jakoby most miał być wysadzony w powietrze w związku z realizacją amerykańskiej produkcji filmowej, w zamian za dotację producenta filmu na budowę nowego mostu.
W wypowiedzi dla ogólnopolskiej stacji telewizyjnej prezes firmy Alex Stern Robert Golba stwierdził kilka dni temu, że: Most rdzewieje, linia jest nieużywana. Według wszelkich znaków na niebie, naprawa tej linii kolejowej jest ekonomicznie nieuzasadniona.
Natomiast w oświadczeniu przekazanym regionalnej stacji radiowej rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec w ubiegły piątek napisał m.in.: Wykorzystanie mostu do ujęć filmowych i działań artystycznych, może nastąpić dopiero po zawarciu odpowiedniej umowy, zgodnej z obowiązującymi prawem i przepisami. Umowy tego typu stanowią o czasowym użyczeniu infrastruktury, w zgodzie z obowiązującym prawem oraz uzyskaniem w razie potrzeby wszelkich zgód od innych organów. Obecnie nie ma podpisanej umowy na realizację zdjęć na moście nad Jeziorem Pilchowickim, na odcinku linii nr 283 Jelenia Góra - Lwówek Śląski.

https://wroclawskiefakty.pl/