Dlaczego warto być asertywnym w pracy?

Asertywność często błędnie kojarzona jest z egoizmem. O osobach charakteryzujących się tą cechą myśli się jako o kimś skupionym jedynie na sobie i swoich potrzebach. Tymczasem asertywność to sztuka odmawiania drugiej stronie w taki sposób, by jej nie urazić i nie zepsuć łączącej z nią relacji. Bez niej wraca się do domu ze stosem zupełnie niepotrzebnych zakupów polecanych przez sprzedawców. Asertywność przydaje się też w pracy. Dlaczego warto z niej korzystać w życiu zawodowym?

Nie daj się przejąć cudzych obowiązków
Oferty pracy publikowane np. w serwisach internetowych typu Pracuj.pl wstępnie podają zakres obowiązków, z jakimi związana jest dana praca. Więcej na temat dowiesz się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Szczegółowy zakres zadań służbowych poznasz podpisując umowę o pracę.
Jako nowa osoba w firmie możesz być narażony na to, że współpracownicy zechcą wykorzystać Twoją niewiedzę i zrzucić na Ciebie część swoich obowiązków. Zapoznaj się więc z oczekiwaniami pracodawcy i rozważnie podchodź do zadań zlecanych przez kolegów z zespołu.
Odmowa przyjęcia na siebie obowiązków, które należą do innej osoby jest jedną z sytuacji, w której przyda się asertywna postawa. Zwłaszcza, gdy nadprogramowe zadania chce zlecić Ci szef, a Twój grafik zajęć jest już wypełniony po brzegi. "Nie" musi zostać wypowiedziane z jednej strony stanowczo, a z drugiej dyplomatyczne na tyle, by współpracownik lub szef nie obraził się na Ciebie. Wytłumacz, że masz długą listę własnych zadań do zrobienia i brakuje Ci czasu na realizację dodatkowych zleceń. Zwłaszcza, gdy nie wiąże się to z dodatkową gratyfikacją - premią lub innymi benefitami.

Nie przyzwyczajaj kolegów do zastępstw
Są firmy, w których pracodawcy pozwalają pracownikom wyjść wcześniej do domu, przyjść do pracy później lub wziąć dodatkowy dzień wolny. Pod warunkiem, że zorganizują na ten czas zastępstwo. W każdym zespole współpracowników znajdzie się osoba chcąca wykorzystać okazję i kolegą, który nie potrafi odmawiać żadnej prośbie.
Zadbaj o to, by nie stać się "pogotowiem ratunkowym", z którego pomocy korzysta się w nadmierny stopniu. Zwłaszcza, gdy sam nie dajesz kolegom okazji do rewanżu i zastąpienia Ciebie w pracy, gdy sam zechcesz odpocząć lub załatwić ważne sprawy.. Bez asertywnej postawy i odmawiania takich przysług narażasz się na częste zmiany planów urlopowych lub wolnego popołudnia, które trzeba poświęcić na pracę w zastępstwie współpracownika.