Asertywność w pracy
Asertywność należy do kompetencji, które przez wiele osób uznawane są za kontrowersyjne. Tymczasem dzięki tej umiejętności łatwiej jest nam budować relacje z innymi ludźmi, a ich podstawą jest szczerość i wzajemny szacunek. W wielu zawodach asertywność jest niezbędną cechą pracownika. W innych pomaga osiągnąć sukces i sprzyja poczuciu satysfakcji z kariery zawodowej.
Rozwijaj kompetencje miękkie
Oferty pracy wymieniają szereg kompetencji, jakich od kandydatów oczekują pracodawcy. Dzisiaj do objęcia posady nie wystarczy dobre wykształcenie i kwalifikacje. Wystarczy przejrzeć ogłoszenia dostępne np. w serwisie internetowym Pracuj.pl by zauważyć, że cenione są również dodatkowe umiejętności sprzyjające rozwijaniu kariery zawodowej i budowaniu dobrych relacji z pozostałymi pracownikami.
Każda praca wymaga punktualności. Wielu pracodawców nagradza pracowników, którzy w danym czasie nie zanotowali na swoim koncie ani jednego spóźnienia. Do pracy w zespole przyda się komunikatywność. Tam, gdzie o sukcesie decyduje termin zakończenia projektu, niezbędna jest umiejętność radzenia sobie ze stresem i pod presją czasu.
Do czego przyda się asertywność?
Idealny pracownik powinien potrafić jasno wyrażać swoje zdanie, nie sprawiając przy tym przykrości drugiej stronie. Na tym właśnie polega asertywność. Bez niej nie ma mowy o sukcesie zawodowym na stanowisku np. negocjatora lub handlowca.
Asertywny pracownik uszanuje poglądy drugiej osoby i jej opinie na dany temat. Będzie jednak trzymał się własnych przekonań i priorytetów. Swoje stanowisko w sprawie przekaże jasno i klarownie, powołując się przy tym na rozsądne argumenty.
Asertywność w pracy przydaje się, gdy trzeba np. odmówić koledze zastępstwa na zmianie, które koliduje z realizacją ważnych dla nas planów rodzinnych. Jest cenną kompetencją, gdy w zespole współpracowników znajdzie się osoba lubiąca przekazywać swoje obowiązki pozostałym członkom grupy. Asertywność uchroni nas przed przejęciem na siebie zbyt wielu zadań i jednocześnie pozwoli zachować opinię lubianego współpracownika.
Asertywność czy agresja?
Wiele osób ma problem z odróżnieniem asertywności od postawy agresywnej. W pierwszym przypadku mówimy o konstruktywnym sytuacji konfliktowych, z poszanowaniem wolności drugiej osoby. Jest to postawa sprzyjająca łagodzeniu napięć. Agresja wręcz przeciwnie - to zachowania napastliwe, zazwyczaj powodowane strachem, a atak w tej sytuacje traktowany jest przez agresora jako najskuteczniejsza forma obrony.