Asertywność w życiu zawodowym - czy warto?
Coraz więcej pracodawców docenia kompetencje miękkie, jakie przychodzą do firmy wraz z nowym pracownikiem. Na ich liście często pojawia się asertywność. Nadal bywa uznawana za przejaw egoizmu. Często jest też mylona z agresywnością. W rzeczywistości z jedną i drugą cechą nie ma zbyt wiele wspólnego. Czym więc jest asertywność i czy warto korzystać z niej w życiu zawodowym?
Kompetencje miękkie - atut kandydata przy rekrutacji
Przeglądając oferty pracy publikowane np. w serwisach internetowych typu Pracuj.pl łatwo zauważyć, że w większości z nich pracodawcy podkreślają na liście wymagań kompetencje miękkie kandydata. To np. kreatywność, komunikatywność i zdolność radzenia sobie ze stresem. Nie każda osoba poszukująca zatrudnienia wie, że to atuty, które warto posiadać ubiegając się o pracę. W decydującym starciu kandydatów z identycznymi kwalifikacjami, wykształceniem i doświadczeniem zawodowym, to właśnie one zadecydują, komu przypadnie dana praca.
Szukając dla siebie idealnego miejsca na rynku pracy niezbędne jest więc rozwijanie kompetencji miękkich. Służą temu różnego rodzaju kursy i zajęcia warsztatowe. Bardzo często ich rozwój idzie w parze z doświadczeniem zdobywanym np. na studiach czy też działalności w stowarzyszeniach i różnego rodzaju grupach osób o wspólnych zainteresowaniach, a także przy rozwijaniu swoich pasji.
Czy jesteś osobą asertywną?
W wielu środowiskach asertywność zaliczana jest do cech, którymi nie warto się chwalić. Jej zła sława ma swoje podłoże w błędnym rozumieniu tej cechy. Asertywność często mylona jest z agresją. Bywa też przypisywana ludziom z egoistycznym podejściem do życia.
W rzeczywistości asertywność jest niczym innym, jak umiejętnym wyrażaniem własnego zdania, przekonań i opinii w taki sposób, by nie urazić drugiej strony i okazać szacunek dla jej wartości, potrzeb i poglądów. jeśli potrafisz np. odmówić bliskim lub znajomym drobnej przysługi, bo koliduje ona z Twoim planem dnia, a mimo to nadal cieszyć się ich sympatią - możesz powiedzieć o sobie, że jesteś osobą asertywną.
Czy warto być asertywnym?
Otwarta i uczciwa komunikacja, a do takiej prowadzi asertywność, sprzyja rozwiązywaniu konfliktów zanim zaczną narastać, co pomaga zbudować w zespole pracowników przyjazną, serdeczną atmosferę.
Kultura wyrażania własnej opinii sprzyja też budowaniu dobrego wizerunku pracownika i firmy, dla której pracuje. Jest więc niezwykle cenną kompetencją na stanowiskach reprezentacyjnych.