Asertywność w życiu zawodowym - czy warto?
Coraz więcej pracodawców docenia kompetencje miękkie, jakie przychodzą do firmy wraz z nowym pracownikiem. Na ich liście często pojawia się asertywność. Nadal bywa uznawana za przejaw egoizmu. Często jest też mylona z agresywnością. W rzeczywistości z jedną i drugą cechą nie ma zbyt wiele wspólnego. Czym więc jest asertywność i czy warto korzystać z niej w życiu zawodowym?
Kompetencje miękkie - atut kandydata przy rekrutacji
Przeglądając oferty pracy publikowane np. w serwisach internetowych typu Pracuj.pl łatwo zauważyć, że w większości z nich pracodawcy podkreślają na liście wymagań kompetencje miękkie kandydata. To np. kreatywność, komunikatywność i zdolność radzenia sobie ze stresem. Nie każda osoba poszukująca zatrudnienia wie, że to atuty, które warto posiadać ubiegając się o pracę. W decydującym starciu kandydatów z identycznymi kwalifikacjami, wykształceniem i doświadczeniem zawodowym, to właśnie one zadecydują, komu przypadnie dana praca.
Szukając dla siebie idealnego miejsca na rynku pracy niezbędne jest więc rozwijanie kompetencji miękkich. Służą temu różnego rodzaju kursy i zajęcia warsztatowe. Bardzo często ich rozwój idzie w parze z doświadczeniem zdobywanym np. na studiach czy też działalności w stowarzyszeniach i różnego rodzaju grupach osób o wspólnych zainteresowaniach, a także przy rozwijaniu swoich pasji.
Czy jesteś osobą asertywną?
W wielu środowiskach asertywność zaliczana jest do cech, którymi nie warto się chwalić. Jej zła sława ma swoje podłoże w błędnym rozumieniu tej cechy. Asertywność często mylona jest z agresją. Bywa też przypisywana ludziom z egoistycznym podejściem do życia.
W rzeczywistości asertywność jest niczym innym, jak umiejętnym wyrażaniem własnego zdania, przekonań i opinii w taki sposób, by nie urazić drugiej strony i okazać szacunek dla jej wartości, potrzeb i poglądów. jeśli potrafisz np. odmówić bliskim lub znajomym drobnej przysługi, bo koliduje ona z Twoim planem dnia, a mimo to nadal cieszyć się ich sympatią - możesz powiedzieć o sobie, że jesteś osobą asertywną.
Czy warto być asertywnym?
Otwarta i uczciwa komunikacja, a do takiej prowadzi asertywność, sprzyja rozwiązywaniu konfliktów zanim zaczną narastać, co pomaga zbudować w zespole pracowników przyjazną, serdeczną atmosferę.
Kultura wyrażania własnej opinii sprzyja też budowaniu dobrego wizerunku pracownika i firmy, dla której pracuje. Jest więc niezwykle cenną kompetencją na stanowiskach reprezentacyjnych.
Tomasz Żukiewicz
Leszek Wrotniewski
Konrad Rydzewski
Rafał Piotr Szymański
Kazimierz Piotrowski
Hubert Papaj
Wojciech Leszczyk
Maciej Lercher
Paweł Kucharski
Oliwer Kubicki
Jacek Jakubiec
Paweł Gluza
Wojciech Chadży