Z Wrocławia do Lwówka Śląskiego pociągiem nawet w godzinę?

Taki cel stawia sobie dzisiaj Samorząd Województwa Dolnośląskiego wraz z samorządami lokalnymi. O przywróceniu linii Legnica-Lwówek Śląski mówi się od lat. Dziś Patryk Wild z Sejmiku Województwa Dolnośląskiego podkreśla, że jest to wśród zadań absolutny priorytet.

Przez najbliższy miesiąc dopinane będą formalności związane z przekazaniem tej linii przez PKP PLK.

- Żebyśmy wtedy mogli rzeczywiście w budżecie zaplanować środki na jej remont i jeszcze w tym roku ogłosić postępowania przetargowe na dokumentacje tak żeby w przyszłym roku rozpocząć stosowne prace budowlane. Jest w absolutnie pierwszej kolejności, bo pozwala włączyć do systemu transportu województwa dolnośląskiego dwa powiaty.

Pociągiem do Lwówka najprawdopodobniej pojedziemy już w 2022 roku. Środki na ten cel województwo chce pozyskać z rządowego programu Kolej Plus, lub z funduszy unijnych. Przywrócenie linii wiąże się jednak nie tylko z rewitalizacją infrastruktury kolejowej, ale także remontami dworców. Tym jednak we współpracy z PKP Nieruchomości zajmą się samorządy lokalne. Jak się okazuje Złotoryja ma już nawet koncepcję i wstępny kosztorys. W przestrzeni dworcowej miałoby powstać przedszkole, a sam dworzec miałby się stać centrum przesiadkowym z ponad dwustoma miejscami parkingowymi i stacją ładowania samochodów elektrycznych. Do Złotoryi po wielu latach powróci kolej pasażerska. Urząd Marszałkowski zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat zrewitalizować linię 284 z Legnicy do Lwówka Śląskiego. Jest to priorytetowe zadanie jakie stawia sobie samorząd województwa, bo przywrócenie tego połączenia włączy do systemu transportu aż dwa powiaty. Dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP we Wrocławiu Tadeusz Szulc podkreślił, że przywrócenie linii ściśle wiąże się z remontami dworców kolejowych.

- Nie wyobrażam sobie żeby przy modernizacji linii kolejowej, żeby nie myśleć o dworcu. O każdym dworcu będziemy rozmawiać. Jesteśmy na to gotowi. Zmodernizujemy z własnych pieniędzy, z pieniędzy budżetu Państwa, w części będziemy te dworce przekazywać.

Kwestie zagospodarowania przestrzeni dworcowych, stacji i przestrzeni wokół dworców należą także do obowiązków samorządów lokalnych. Teraz trwają procedury związane z przekazaniem linii przez PKP PLK we własność województwa. Dopiero wtedy sejmik będzie mógł zaplanować środki i ogłosić postępowania przetargowe na sporządzenie dokumentacji. Środki na rewitalizację województwo chce pozyskać z rządowego programu Kolej Plus.

PRW.PL