Komunikacja miejska nas łączy
Z najnowszych danych wynika, że jeleniogórskie MZK posiada najniższy koszt świadczenia usług na Dolnym Śląsku. Wyższy jest w: Legnicy, Świdnicy, Głogowie, Bolesławcu czy Wrocławiu. Jeleniogórska firma jest tańsza od siostrzanych firm w: Krakowie, Poznaniu, Zielonej Górze, Warszawie, Rzeszowie, Olsztynie, Kaliszu, Bielsku-Białej...
W ciągu ostatnich 10 lat spółka zainwestowała w działalność prawie 47 milinów zł, pochodzących z Unii Europejskiej. To pozwoliło jej na zakup nowoczesnego taboru autobusowego i wdrożenie infrastruktury technicznej znanej z dużych ośrodków miejskich. W przyszłości MZK zamierza wprowadzić elektroniczne rozkłady jazdy, autobusy elektryczne i gazowe.
MZK kupiło 37 fabrycznie nowych autobusów z najwyższymi normami emisji spalin oraz 36 autobusów używanych, które zastąpiły stary głośny i zanieczyszczający powietrze tabor.
- Obecnie nasze autobusy są o prawie 6 lat młodsze niż parę lat temu, co przekłada się na zwiększone bezpieczeństwo mieszkańców, pewność połączeń oraz ich punktualność - mówi Agata Buśko, prezes firmy. - Wiemy także, jak dokuczliwy jest dla mieszkańców ruch dużych pojazdów, szczególnie w obrębie osiedli mieszkaniowych oraz terenu uzdrowiska. Wszystkie nowe autobusy mają więc znacząco zredukowany poziom emitowanego hałasu przez co ich użytkowanie jest mniej uciążliwe.
- Dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Jeleniej Górze najważniejszy jest pasażer i zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania - dodaje Michał Palewicz, główny specjalista do spraw ekonomicznych firmy. - Komunikacja miejska powinna być łatwo dostępna dla wszystkich, także dla osób starszych i niepełnosprawnych. I taka właśnie jest.
Wszystkie autobusy MZK są niskopodłogowe. Ma to olbrzymie znaczenie zwłaszcza w przypadku pasażerów starszych, chorych czy niepełnosprawnych. Kierowcy w przypadku zauważenia na przystanku osób z niepełnosprawnością mają w obowiązku obniżyć prawą stronę autobusu i wysunąć specjalną platformę ułatwiającą wejście i wyjście z pojazdu. Dla osób z wadami wzroku emitowane są zapowiedzi głosowe przystanków, a czytelne wyświetlacze umieszczone we wnętrzu autobusu pomagają pasażerom w orientacji na trasie. Nowością są tablice przystankowe z możliwością odczytania przez lektora wyświetlanych treści. Ostatnio wprowadzona zmiana to zmiana kolorów rozkładów jazdy w kontraście bardziej widocznym dla osób niedowidzących.
- Już prawie 60 proc. naszych autobusów jest też wyposażona w klimatyzację - mówi Agata Buśko. - W perspektywie paru lat każdy autobus będzie mieć taką funkcjonalność.
W każdym autobusie jest monitoring wizyjny, co pozwala na wyjaśnienie kontrowersyjnych sytuacji, a w przypadku nieszczęśliwych zdarzeń pasażerowie mogą liczyć na pomoc służb spółki. Ponadto, kierowcy są szkoleni z pierwszej pomocy, a gdy zdarzy się taka sytuacja z pewnością podejmą próbę ratowania życia, a także mienia pasażerów.
Sieć komunikacyjna obsługiwana przez miejską spółkę obejmuje Jelenią Górę oraz 5 sąsiadujących gmin: Piechowice, Jeżów Sudecki, Mysłakowice, Podgórzyn i Janowice Wielkie. Od kilkudziesięciu lat to rozwiązanie pozwoliło mieszkańcom swobodnie przemieszczać się po całym terenie bez konieczności zmiany środków transportu. Umożliwia łatwą podróż do pracy, szkoły, do ośrodków kultury i sportu czy sklepów.
- Współpraca wszystkich gmin - członków Porozumienia międzygminnego integruje także społeczeństwo aglomeracji jeleniogórskiej - uważa Michał Palewicz. - Zapewnia pasażerom pewność połączeń, a co więcej, umożliwia tańszą podróż bo w ramach jednej taryfy opłat. Gdyby z tej układanki wypadła jakaś gmina, dla użytkowników nie byłoby to dobre, a co więcej - możliwość ponownego odbudowania połączeń z tą gminą byłaby dość trudna do odtworzenia.
UM JG
Tomasz Żukiewicz
Leszek Wrotniewski
Konrad Rydzewski
Rafał Piotr Szymański
Kazimierz Piotrowski
Hubert Papaj
Wojciech Leszczyk
Maciej Lercher
Paweł Kucharski
Oliwer Kubicki
Jacek Jakubiec
Paweł Gluza
Wojciech Chadży