Komunikacja miejska nas łączy
Z najnowszych danych wynika, że jeleniogórskie MZK posiada najniższy koszt świadczenia usług na Dolnym Śląsku. Wyższy jest w: Legnicy, Świdnicy, Głogowie, Bolesławcu czy Wrocławiu. Jeleniogórska firma jest tańsza od siostrzanych firm w: Krakowie, Poznaniu, Zielonej Górze, Warszawie, Rzeszowie, Olsztynie, Kaliszu, Bielsku-Białej...
W ciągu ostatnich 10 lat spółka zainwestowała w działalność prawie 47 milinów zł, pochodzących z Unii Europejskiej. To pozwoliło jej na zakup nowoczesnego taboru autobusowego i wdrożenie infrastruktury technicznej znanej z dużych ośrodków miejskich. W przyszłości MZK zamierza wprowadzić elektroniczne rozkłady jazdy, autobusy elektryczne i gazowe.
MZK kupiło 37 fabrycznie nowych autobusów z najwyższymi normami emisji spalin oraz 36 autobusów używanych, które zastąpiły stary głośny i zanieczyszczający powietrze tabor.
- Obecnie nasze autobusy są o prawie 6 lat młodsze niż parę lat temu, co przekłada się na zwiększone bezpieczeństwo mieszkańców, pewność połączeń oraz ich punktualność - mówi Agata Buśko, prezes firmy. - Wiemy także, jak dokuczliwy jest dla mieszkańców ruch dużych pojazdów, szczególnie w obrębie osiedli mieszkaniowych oraz terenu uzdrowiska. Wszystkie nowe autobusy mają więc znacząco zredukowany poziom emitowanego hałasu przez co ich użytkowanie jest mniej uciążliwe.
- Dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Jeleniej Górze najważniejszy jest pasażer i zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania - dodaje Michał Palewicz, główny specjalista do spraw ekonomicznych firmy. - Komunikacja miejska powinna być łatwo dostępna dla wszystkich, także dla osób starszych i niepełnosprawnych. I taka właśnie jest.
Wszystkie autobusy MZK są niskopodłogowe. Ma to olbrzymie znaczenie zwłaszcza w przypadku pasażerów starszych, chorych czy niepełnosprawnych. Kierowcy w przypadku zauważenia na przystanku osób z niepełnosprawnością mają w obowiązku obniżyć prawą stronę autobusu i wysunąć specjalną platformę ułatwiającą wejście i wyjście z pojazdu. Dla osób z wadami wzroku emitowane są zapowiedzi głosowe przystanków, a czytelne wyświetlacze umieszczone we wnętrzu autobusu pomagają pasażerom w orientacji na trasie. Nowością są tablice przystankowe z możliwością odczytania przez lektora wyświetlanych treści. Ostatnio wprowadzona zmiana to zmiana kolorów rozkładów jazdy w kontraście bardziej widocznym dla osób niedowidzących.
- Już prawie 60 proc. naszych autobusów jest też wyposażona w klimatyzację - mówi Agata Buśko. - W perspektywie paru lat każdy autobus będzie mieć taką funkcjonalność.
W każdym autobusie jest monitoring wizyjny, co pozwala na wyjaśnienie kontrowersyjnych sytuacji, a w przypadku nieszczęśliwych zdarzeń pasażerowie mogą liczyć na pomoc służb spółki. Ponadto, kierowcy są szkoleni z pierwszej pomocy, a gdy zdarzy się taka sytuacja z pewnością podejmą próbę ratowania życia, a także mienia pasażerów.
Sieć komunikacyjna obsługiwana przez miejską spółkę obejmuje Jelenią Górę oraz 5 sąsiadujących gmin: Piechowice, Jeżów Sudecki, Mysłakowice, Podgórzyn i Janowice Wielkie. Od kilkudziesięciu lat to rozwiązanie pozwoliło mieszkańcom swobodnie przemieszczać się po całym terenie bez konieczności zmiany środków transportu. Umożliwia łatwą podróż do pracy, szkoły, do ośrodków kultury i sportu czy sklepów.
- Współpraca wszystkich gmin - członków Porozumienia międzygminnego integruje także społeczeństwo aglomeracji jeleniogórskiej - uważa Michał Palewicz. - Zapewnia pasażerom pewność połączeń, a co więcej, umożliwia tańszą podróż bo w ramach jednej taryfy opłat. Gdyby z tej układanki wypadła jakaś gmina, dla użytkowników nie byłoby to dobre, a co więcej - możliwość ponownego odbudowania połączeń z tą gminą byłaby dość trudna do odtworzenia.
UM JG