Wstępne podsumowanie wyników egzaminu maturalnego
W I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego do egzaminu matu-ralnego w maju 2019 roku przystąpiło 172 tegorocznych absolwentów. Według oficjalnych danych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej maturę zdało 98,20 % uczniów, czyli 168 ab-solwentów, którzy w pierwszych dniach lipca odebrali świadectwo maturalne. Wszyscy uczniowie zdający maturę po raz pierwszy zdali część pisemną z bardzo wysokimi wynikami - tj. ze 100% zdawalnością, w tym trudną dla wielu, matematykę. Jedynie troje uczniów nie zdało części ustnej. Mają oni możliwość przystąpienia do egzaminu poprawkowego w sierpniu. Życzymy im powodzenia.
Wyniki egzaminów pisemnych absolwentów I LO od lat są bardzo wysokie i prze-wyższają średnie osiągnięcia maturzystów z innych szkół w województwie dolnośląskim lub im dorównują. Tak jest również w tym roku. Absolwenci tej szkoły, tak jak w poprzednich latach najchętniej wybierali przedmioty rozszerzone takie jak: biologia, chemia, geografia, matematyka, fizyka, język angielski, historia, WOS uzyskując na tych egzaminach wyniki wyższe niż porównywalne ze średnimi wynikami szkół województwa dolnośląskiego lub szkół w całym kraju. W tym roku absolwenci wybierali również przedmioty rzadko wybierane: filozofię, historię muzyki, historię sztuki osiągając wysokie noty.
Cała społeczność szkoły cieszy się z sukcesów absolwentów, których wyniki uzy-skane na egzaminie maturalnym świadczą o ich sumiennej i ciężkiej pracy. Na pochwałę za-sługuję również praca i zaangażowanie nauczycieli, wspomagających uczniów w przygoto-waniu do tego ważnego egzaminu.
Do egzaminu maturalnego w II Liceum Ogólnokształcącym im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze w 2019 roku przystąpiło 173 abiturientów. Zdało maturę 168, co daje 97,1% zdawalność. Ww. wskaźnik od 2014 r. utrzymuje się na poziomie powyżej 95 %.
Porównując licea ogólnokształcące:
13,0 punktów procentowych wynik lepszy na tle Miasta Jelenia Góra 
11,1 punktów procentowych wynik lepszy na tle województwa ( 79,0 ;86,0 LO)
10,7 punktów procentowych wynik lepszy na tle kraju
Zdawalność poszczególnych przedmiotów:
język polski - 99,4%
matematyka - 97,7%
język angielski -100 %
język niemiecki- 100%
Pięciu absolwentów, którzy nie zdali egzaminu z pojedynczych przedmiotów ma możliwość poprawienia egzaminu w sierpniu (jedna poprawka z egzaminu ustnego z języka polskiego i cztery poprawki z matematyki. Wyniki egzaminów maturalnych cieszą - zdawal-ność egzaminu jest wyższa niż średnia zdawalność w Mieście, województwie i kraju. Bardzo budujące są wyniki poszczególnych uczniów mierzone w skali centylowej. Ponad 80 % abitu-rientów lokuje się w najwyższych grupach centylowych. Uzyskane wyniki i ich miejsce w skali centylowej bardzo dobrze prognozują ich przyjęcia na uznane i prestiżowe uczelnie w kraju i zagranicą.
Podkreślić należy to, że wielu uczniów osiągnęło poziom marzeń - najwyższy, bo 100% wynik praktycznie ze wszystkich przedmiotów. Pozostaje jednak niedosyt - pięciu uczniów z II LO będzie musiało przystąpić do egzaminów poprawkowych po raz kolejny w sierpniu a można to było mieć zaliczone już w sesji wiosennej.
W maju 2019 w Zespole Szkół Elektronicznych i Gimnazjum 3 do egzaminu matu-ralnego przystąpiło ponad siedemdziesięciu uczniów z trzech klas czwartych. Po raz kolejny uczniowie i nauczyciele stanęli na wysokości zadania i uzyskali wyniki znacznie przewyż-szające średnią w Mieście, województwie i kraju.
Podobnie jak w latach ubiegłych uczniowie "Elektronika" osiągnęli wysoki wynik plasując się na trzecim miejscu i zajmując miejsce "na pudle" obok szkół ogólnokształcących - "Żeroma" i "Norwida". Wszyscy uczniowie bardzo dobrze zdali egzaminy ustne i pisemne z języka polskiego, angielskiego i niemieckiego. Najwięcej kłopotów sprawiła jak w latach po-przednich matematyka. Tak więc chociaż 89,6% uczniów uzyskało świadectwa maturalne w terminie to sześcioro tegorocznych absolwentów będzie musiało przystąpić do poprawki w sierpniu.
Wyniki matury 2019 w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych są po-równywalne do roku poprzedniego. Trudna matematyka, jak każdego poprzedniego roku, tak i w tym zebrała u większości uczniów swoje żniwo w postaci słabych wyników bądź niezda-nych egzaminów. Matura na poziomie podstawowym nie zaskoczyła, choć można mieć za-strzeżenia do doboru drugiego tekstu publicystycznego w arkuszu egzaminacyjnym z języka polskiego.
Zadania z języków obcych na poziomie podstawowym porównywalne z ubiegłymi latami, poziom trudności odpowiedni we wszystkich częściach. W wypowiedziach maturzy-stów i nauczycieli dostrzec można pewną zgodność recenzji co do egzaminu z chemii; zadania "zaserwowano" na poziomie akademickim. Nauczyciele wyrazili oburzenie - wygląda na to, że podczas konstruowania arkusza nie była brana pod uwagę podstawa programowa na poziomie rozszerzonym. Biologia, podobnie jak co roku - zadania w tym przedmiocie wymagały na opracowanie więcej czasu.
Na ogół absolwenci są zadowoleni ze swoich świadectw, ale są i tacy, którzy w przyszłym roku będą chcieli podwyższyć wyniki egzaminu - co bardzo dobrze świadczy o ich ambicjach i planach na przyszłość.
Tegoroczni maturzyści Zespołu Szkół Ekonomiczno - Turystycznych w Jeleniej Górze osiągnęli wynik średni zdawalności matury w kategorii techników na poziomie powy-żej średniej miejskiej, wojewódzkiej i krajowej, jednak szkoła plasuje się poniżej średniej zdawalności wszystkich szkół w mieście Jelenia Góra i województwa dolnośląskiego uwzględniających także licea ogólnokształcące. Jest to wynik porównywalny z rokiem ubie-głym. Spośród szkół technicznych miasta Jelenia Góra ZSET osiągnął wynik drugi w kolej-ności po Zespole Szkół Elektronicznych.
Absolwenci technikum zdawali również egzaminy potwierdzające kwalifikacje w za-wodzie - wyniki będą ogłoszone w sierpniu br. Są oni dobrze przygotowani do dalszej nauki na uczelniach wyższych i jednocześnie do włączania się do działań na rynku pracy.
Od lat najwięcej problemów zdającym sprawia matematyka także absolwentom z lat ubiegłych. Najlepiej, bo w 100%, absolwenci zdali egzamin z języka niemieckiego. Wolę przystąpienia do egzaminu poprawkowego w sierpniu zadeklarowało 20 osób. Matura dla ab-solwentów technikum jest zawsze wyzwaniem a absolwenci ZSET podejmują to wyzwanie z pozytywnym efektem.
W Zespole Szkół Licealnych i Zawodowych nr 2 w Jeleniej Górze zdawalność egzaminów matury przez absolwentów szkoły kształtuje się następująco:
2018/19 2017/18
język polski 97,85 89,3
język angielski 93,75 91,3
język niemiecki 100 80
matematyka 69,6 53,6
Nastąpiła znacząca poprawa wyników w porównaniu z rokiem poprzednim:
język polski o 8,5 punktów procentowych
język angielski o 2,5 punktów procentowych
język niemiecki o 20 punktów procentowych
matematyka o 16 punktów procentowych.
Łączna zdawalność 69,5%, zaś ubiegłoroczna 51,9%. Poprawa wyników maturalnych ma szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę, że w ostatnich dwóch tygodniach nauki poprzedzających egzaminy z powodu strajku nauczycieli nie odbywały się zajęcia szkolne. Przydzielone przez Miasto dodatkowe godziny zajęć z matematyki przyczyniły się do znaczą-cej poprawy wyników.
W Zespole Szkół Technicznych "Mechanik" sesja maturalna przebiegła pod znakiem po-prawy wyników w porównaniu do roku ubiegłego;
liczba zdających w roku szkolnym 2018/2019 wyniosła 81 osób (w stosunku do 69 w roku szkolnym 2017/2018), z czego 79 osób przystąpiło do wszystkich egzaminów (w stosunku do 64 jw.) - pozostałe trzy (w stosunku do pięciu jw.) nie stawiły się na egzaminach zorga-nizowanych albo w części pisemnej, albo w części ustnej lub jednej i drugiej;
świadectwa maturalne odebrało (tj. zdało maturę) 54 osób (w stosunku do 31 w roku po-przednim), co określa zdawalność na poziomie 68,4 %. - tj. o 20% wyżej niż było to w roku poprzednim.
zdawalność matur w skali Miasta Jeleniej Góry uplasowała się na poziomie 71,6%. jeśli cho-dzi o technikum, co pokazuje, że po raz pierwszy od lat - ZST "Mechanik" w Jeleniej Górze ze swoim 68,4%. osiągnął wynik co najmniej satysfakcjonujący - w ubiegłym roku było to 48,4 proc. w stosunku do 67,9%. w Jeleniej Górze (podobnie w skali procentowej, jak w la-tach 2015/2016, 2016/2017);
zdawalność matur w województwie dolnośląskim - jeśli chodzi o technikum wyniosła 66,0 proc. co daje wynik o 2,4 proc. niższy, niż ten osiągnięty w ZST "Mechanik" w Jeleniej Gó-rze - co przy interpretacji wyników matur z uwzględnieniem profilu (sylwetki) ucznia i ab-solwenta placówki - tj. osób ukierunkowanych głównie na kształcenie zawodowe, pragną-cych rozpocząć samodzielne życie podparte pracą oraz zarobkami, często mającymi na celu utrzymanie nie tylko siebie, ale i najbliższych: w przypadku w/w priorytetem są egzaminy zawodowe (tu: ich zdawalność jest imponująca), jak również kwalifikacje i kompetencje dodatkowe (płatne praktyki, staże, kursy kwalifikacyjne), a nie egzamin maturalny, który determinują ewentualnie zachęta ze strony pracodawcy czy perspektywa awansu społeczne-go w najbliższej przyszłości - pokazuje ogrom wykonanej pracy przez zespół zarządczy i pedagogów placówki, mobilizujących uczniów do nauki, edukujących ich z naciskiem na rozwój intelektualny i osobowościowy, indywidualizację nauczania i wsparcie, innowacyjne rozwiązania dodatkowe, projektowe i inne; 
zarówno wyniki podane przez CKE (informacja OKE), jak i analizy własne i wnioski z ewa-luacji wewnętrznej pozwalają mniemać - że wdrożone w szkole w roku szkolnym 2018/2019 program naprawczy jeśli chodzi o matematykę, projekt zajęć i warsztatów dodatkowych z zakresu tejże - współprowadzony z KPSW w Jeleniej Górze, jak również lekcje wyrównawcze ze wszystkich przedmiotów maturalnych oraz zajęcia i spotkania dla nauczy-cieli organizowane w ramach WDN - mówiąc oględnie, przyniosły pożądane efekty;
W maju 2019 r. w Zespole Szkół Rzemiosł Artystycznych im. Stanisława Wy-spiańskiego w Jeleniej Górze egzamin maturalny zdawało 54 absolwentów (18 w Liceum Plastycznym, 36 w technikum). Ogólna zdawalność uczniów wyniosła 50,70 %, przy czym 33,3% uczniów ma szansę poprawy w sierpniu, gdyż nie zdali jednego obowiązkowego przedmiotu. Najwyższe wyniki uczniowie osiągnęli z pisemnego egzaminu języka polskiego (97,20%); z języka niemieckiego (88,10%) oraz języka angielskiego (88,95%).
Analiza egzaminu maturalnego wskazuje, że słabą stroną uczniów jest matematyka (58,35%). Szkoła organizowała w soboty - raz w miesiącu dodatkowe zajęcia powtórkowe z matematyki w ramach tzw. "weekendów z matmą" oraz konsultacje indywidualne w ciągu całego tygodnia. W zajęciach dodatkowych udział wzięło 31,48% maturzystów z czego 70,59% zdało maturę z matematyki. Potwierdza się zatem opinia jak ważnym i potrzebnym działaniem w szkole jest aktywny udział młodzieży w dodatkowych zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki. We wrześniu nowego roku szkolnego komisja przedmiotowa dokona analizy i po-dejmie stosowne, kolejne już działania, zwiększające szanse uczniów na wyższe wyniki z tego przedmiotu.
Do matury w Zespole Szkół Przyrodniczo-Usługowych i Bursy Szkolnej przystąpiło 24 tegorocznych absolwentów. Język polski zdało 100,00 % uczniów, język angielski 78,94 %, język niemiecki 60,00%. Najsłabszy wynik osiągnęli maturzyści z matematyki. Zdawalność była na poziomie 41,66%. Po przeprowadzeniu analiz wyników próbnych matur, których wyniki były na niskim poziomie, nauczyciele apelowali do uczniów o wzmożenie wysiłków w nauce. Mając jednak świadomość poziomu ich przygotowania i niewielkiego nakładu pracy samodzielnej uczniów - słabe noty z egzaminów nie były niespodzianką. Uczniowie popełnili podstawowe błędy obliczeniowe, co przełożyło się w sposób bezpośredni na ich końcowe wyniki. Egzamin poprawkowy z matematyki przysługuje ośmiu uczniom.
Nauczyciele po rozmowach z absolwentami i po analizie popełnionych przez nich błędów są przekonani, że uczniowie wyniki w sierpniu poprawią i tym samym ostateczna zdawalność matury po podsumowaniach sierpniowych będzie na wyższym poziomie.
Mając w pamięci powody do dumy jaką mogła mieć społeczność Jeleniej Góry w wyniku ogłoszenia w styczniu tegorocznych wyników Rankingu Maturalnego Techników Dolnego Śląska należy mieć nadzieję, że tegoroczne rozstrzygnięcia w tej kwestii będą jeszcze korzystniejsze lub przynajmniej na tym samym poziomie. Przypomnieć należy, że II miejsce zajęło wtedy Technikum przy Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych, natomiast III miejsce Technikum w Zespole Szkół Elektronicznych. Natomiast w najważniejszym Rankingu Liceów Dolnego Śląska w 2019 r. podsumowującym osiągnięcia olimpijskie, maturalne oraz zawierające ocenę wyższych uczelni - w pierwszej dziesiątce naj-lepszych liceów i w tym roku utrzymało swoją pozycję I Liceum Ogólnokształcące im. S. Żeromskiego lokując się wówczas na 10 miejscu. Jeleniogórski "Żerom" w klasyfikacji ogólnopolskiej zajął 134 miejsce i tym samym po raz kolejny zdobył Złotą Tarczę.
Życzyć należy jeszcze lepszych wyników, wyższych miejsc, kolejnych laurów we współzawodnictwie z innymi szkołami Dolnego Śląska i kraju, których uczniowie są bardzo zdolni i pracowici a tym samym są trudnymi konkurentami dla młodych jelenio-górzan.
Opracował: Paweł Domagała
 Tomasz Żukiewicz
 Tomasz Żukiewicz Leszek Wrotniewski
 Leszek Wrotniewski Konrad Rydzewski
 Konrad Rydzewski Rafał Piotr Szymański
 Rafał Piotr Szymański Kazimierz Piotrowski
 Kazimierz Piotrowski Hubert Papaj
 Hubert Papaj Wojciech Leszczyk
 Wojciech Leszczyk Maciej Lercher
 Maciej Lercher Paweł Kucharski
 Paweł Kucharski Oliwer Kubicki
 Oliwer Kubicki Jacek Jakubiec
 Jacek Jakubiec Paweł Gluza
 Paweł Gluza Wojciech Chadży
 Wojciech Chadży