Stanowisko samorządowców Aglomeracji Jeleniogórskiej do Ministra Infrastruktury
Szanowny Pan
Andrzej Adamczyk
Minister infrastruktury RP
Informacja o nowym rozkładzie jazdy PKP, który ma być wdrożony jeszcze w tym roku, a według którego zlikwidowane ma być połączenie Jelenia Góra - Świnoujście przez Poznań i Szczecin jest dla samorządów Aglomeracji Jeleniogórskiej nie do przyjęcia.
Taka decyzja zrujnować może efekty wieloletniej pracy w obszarze promocji Kotliny Jeleniogórskiej i regionu Sudetów, bowiem turyści z Pomorza Zachodniego i Wielkopolski - których PKP nominalnie zachęca do korzystania z usług Firmy - zostaną nagle pozbawieni tej możliwości.
Opierając się na stabilnym i przewidywalnym do tej pory programie PKP w zakresie rozwoju połączeń samorządy Aglomeracji Jeleniogórskiej prowadziły od dłuższego czasu barterową i wzajemną działalność, która dobrze służy zachęcaniu mieszkańców Pomorza Zachodniego i Dolnego Śląska do poznawania atrakcji morza i pogórza. Ta decyzja, podobnie jak istotne ograniczenie w pasażerskich przewozach kolejowych na trasie Jelenia Góra - Gdynia niweczy wieloletnie dokonania.
Jest ona tym bardziej szkodliwa wizerunkowo dla wszystkich stron ze względu na to, iż przez mieszkańców odebrana będzie jako dowód chaosu w planowaniu i działalności PKP. Z jednej bowiem strony pozyskaliśmy przed kilku laty dobre połączenia "pendolino" do Warszawy i skład "Dart" na Podlasie, z drugiej - Marszałek Województwa Dolnośląskiego deklaruje, iż przywróci połączenia kolejowe w regionie na konkretnych liniach służących i turystyce, i codziennej pracy, więc zapowiedź likwidacji jednego, a ograniczeń w innych połączeniach dalekobieżnych stoi w całkowitej sprzeczności z podejmowanymi i deklarowanymi kierunkami rozwoju.
A jest to region odwiedzany corocznie przez około 3 miliony turystów. Do Karpacza i Szklarskiej Poręby, a także do uzdrowisk Cieplice i Świeradów-Zdrój przyjeżdżają setki tysięcy kuracjuszy. Poza oczywistą bolączką, jaką jawi się likwidacja połączeń kolejowych (zagrożenie korkami na drogach i wynikające stąd m.in. zwiększenie problemów z ochroną środowiska, w tym szczególnie - powietrza), te aspekty stanowią o dodatkowych kosztach zarówno społecznych, jak i materialnych.
Postulujemy, by władze PKP poddały raz jeszcze refleksji decyzje, które mogą na wiele lat zachwiać zaufaniem do spółek kolejowych i przynieść istotne i odczuwalne szkody wizerunkowe.
UM JG
Tomasz Żukiewicz
Leszek Wrotniewski
Konrad Rydzewski
Rafał Piotr Szymański
Kazimierz Piotrowski
Hubert Papaj
Wojciech Leszczyk
Maciej Lercher
Paweł Kucharski
Oliwer Kubicki
Jacek Jakubiec
Paweł Gluza
Wojciech Chadży