Można składać wnioski o rozdzielenie Neostrady
Od poniedziałku, 15 stycznia, klienci Telekomunikacji Polskiej (TP) mogą składać wnioski o rozdzielenie usługi szerokopasmowego dostępu do internetu Neostrada od abonamentu telefonicznego.
Fizyczne rozdzielenie usług nastąpi miesiąc później, 15 lutego. Dotychczas, jeśli ktoś chciał kupić dostęp do internetu w TP, był również zmuszony do nabycia linii telefonicznej. Od 15 stycznia osoby, które dotychczas nie korzystały z usługi Neostrady, mogą składać zamówienia na nową, oddzieloną od abonamentu telefonicznego usługę dostępu do internetu. Wnioski i zamówienia będą przyjmowane w punktach sprzedaży TP.
Operator zapowiedział, że za rozdzieloną Neostradę będzie pobierał opłatę 36,6 zł brutto miesięcznie. Opłata ta będzie doliczana do ceny zamówionego przez klienta pakietu Neostrady. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) zakwestionował wysokość dodatkowej opłaty, którą TP chce pobierać za Neostradę. Jednak UKE nie może kontrolować cennika dostępu szerokopasmowego TP; Komisja Europejska 10 stycznia złożyła weto od decyzji UKE umożliwiającej taką kontrolę.
Telekomunikacja Polska została zmuszona do rozdzielenia usługi dostępu do internetu od abonamentu telefonicznego po decyzji UKE z lipca 2006 r. Urząd nakazał, aby TP zaprzestała żądania od klientów zakupu jednocześnie Neostrady i linii telefonicznej. Powołała się na przepisy Prawa telekomunikacyjnego z 2004 r. i dyrektywy Unii Europejskiej, zakazujące łączenia tych usług.
We wrześniu 2006 r. UKE nałożyła na TP 100 mln zł kary za nierozdzielenie usługi abonamentowej od usługi szerokopasmowego dostępu do internetu - Neostrady. TP odwołała się od decyzji UKE.
W grudniu 2006 r. prezes TP Maciej Witucki w piśmie przesłanym do UKE poinformował, że od 15 stycznia klienci Telekomunikacji będą mogli składać wnioski o rozdzielenie Neostrady od abonamentu telefonicznego, a Telekomunikacja Polska rozdzieli usługi od 15 lutego 2007 r.
onet.pl