Wszystko co chcielibyście wiedzieć o MZK

Wszystko co chcielibyście wiedzieć o MZK, ale o co baliście się zapytać

Od kogo zależy rozkład jazdy?

Rozkłady jazdy zależą od lokalnych samorządów. To one decydują o trasach przejazdów, częstotliwości kursów i godzinach odjazdów.

Z miejscowości, w której mieszkam nie da się w niedzielne popołudnie przez niemal trzy godziny dojechać do Jeleniej Góry. Kto może to zmienić?

Wyłącznie lokalny samorząd, a więc władze miasta czy gminy.

Dlaczego autobusy niekiedy się spóźniają?

Godziny odjazdów i przejazdów są wyznaczane po dokładnej analizie. Jelenia Góra stale się jednak rozwija, przybywa w niej samochodów i zwiększa się na ulicach ruch. Pojawiają się korki, które utrudniają płynność przejazdu i mają wpływ na punktualność autobusów. Ruch utrudniają także awarie biegnących pod ulicami mediów, kraksy czy inne zdarzenia losowe. Nasi kierowcy starają się, by do opóźnień nie dopuszczać.

Dlaczego autobusy odjeżdżają z przystanków niekiedy przed czasem?

To już niemożliwe. Odjazd kierowcy z przystanku jest ściśle regulowany rozkładem jazdy. Kierowca w praktyce nie może odjechać wcześniej niż jest to zapisane.

Jestem osobą niepełnosprawną. Nie na wszystkich przystankach kierowcy opuszczają podest. Dlaczego?

Dzieje się tak, ponieważ nie wszystkie przystanki umożliwiają jego opuszczenie. W Jeleniej Górze umożliwia to większość z nich, ale już poza miastem, na terenach wiejskich - prawie żaden.

W niektórych miastach przejazdy autobusami miejskimi są darmowe. Dlaczego w Jeleniej Górze tak nie jest?

Utrzymanie komunikacji miejskiej nie jest tanie. Cena biletów nie pokrywa jej kosztów. Decyzję o darmowej komunikacji musieliby więc podjąć radni wszystkich samorządów, na których terenie autobusy jeżdżą, i wszystkie samorządy musiałyby za to solidarnie zapłacić.

Niekiedy kierowcy zamykają pasażerom drzwi przed nosem. Robią to złośliwie?

Na pewno nie. Czasami nie widzą pasażera, czasami nie mogą już otworzyć drzwi, ponieważ, włączywszy się do ruchu, łamaliby przepisy i stwarzali na drodze niebezpieczeństwo.

Zdarza się, że kierowca jeszcze dobrze nie wyjedzie z zatoczki, albo stoi na światłach, ale nie otworzy proszącemu o to pasażerowi drzwi...

Kierowca autobusu może wpuszczać i wypuszczać pasażerów wyłącznie na przystankach, ponieważ można to zrobić bezpiecznie jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.

Niektórzy kierowcy nie chcą udzielać pasażerom odpowiedzi na ich pytania o trasę przejazdu, godzinę dotarcia do celu itd.

Kierowca zasadniczo nie powinien rozmawiać z pasażerem, ponieważ jego zadaniem jest bezpieczne przewożenie podróżnych, a rozmowa rozprasza.

Czy kierowca jadąc może rozmawiać przez telefon komórkowy?

Nie, jest to surowo zabronione.

2M PR