Odśnieżanie, nawisy śnieżne, sople - obowiązki, kontrole

W związku zapowiadanymi opadami śniegu, Straż Miejska przypomina wszystkim właścicielom i zarządcom nieruchomości o obowiązku utrzymania należytego stanu chodnika przylegającego do nieruchomości. Do obowiązków należy również usuwanie sopli i nawisów śnieżnych w miejscach gdzie stwarzają one zagrożenie dla ruchu pieszego i kołowego. Funkcjonariusze Straży Miejskiej przeprowadzają kontrole porządkowe w tej kwestii.

Za nie zastosowanie się do swoich obowiązków właścicielom nieruchomości (administratorom) grożą grzywny w postaci mandatu karnego lub wniosek o ukaranie do Sądu.

Przypomnijmy. Obowiązek utrzymania w czystości, przylegających do posesji chodników, spoczywa na właścicielach nieruchomości. Wynika on wprost z ustawy.

Za chodnik ustawa uznaje wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Nie ma więc znaczenia, czy teren, na którym usytuowany jest chodnik, należy do właściciela nieruchomości czy też nie.

Wskazać należy, że w rozumieniu ustawy za właścicieli uznaje się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

Co istotne, właściciel nieruchomości nie zawsze jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika. Sytuacja taka nie występuje wtedy, gdy dopuszczony jest na nim płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych. Jeśli podmiotem pobierającym opłaty jest gmina lub firma, to ona odpowiada za utrzymanie czystości, a w konsekwencji na nią spadnie ewentualna odpowiedzialność za wypadek na takim chodniku.

SM JG