Ruchu Społecznego "Siła Mieszkańców": Nowa jakość samorządności
W dniu dzisiejszym odbyła się konferencja prasowa Ruchu Społecznego "Siła Mieszkańców", podczas której omówiony został jeden z komponentów strategii opracowanej dla Jeleniej Góry przez zespół składający się z członków Siły Mieszkańców.
Miejsce: Jelenia Góra, Restauracja SONATA, ul. Plac Piastowski 13
Termin: 01.07.2014r., godzina 10.00
Uczestnicy z ramienia Ruchu Społecznego "Siła Mieszkańców":
- Paweł Wilk
- Kamil Łabieniec
- Łukasz Trześniewski
- Mieczysław Gawryjołek
ZAKRES TEMATYCZNY - przedstawienie bloku programowego "Nowa Jakość Samorządności"
Ruch Społeczny "Siła Mieszkańców" przygotował w toku półtorarocznej pracy kompleksową, konkretną strategię rozwoju Jeleniej Góry. Opracowane rozwiązania są efektem wspólnej pracy całego zespołu składającego się z członków Ruchu Społecznego. Cały czas trwa merytoryczna praca kilkudziesięciu osób nad konkretnymi rozwiązaniami umożliwiającymi wdrożenie naszych postulatów programowych. W dniu 01.07.2014r. omówiony zostanie pierwsza część odnosząca się do "Nowej Jakości Samorządności".
Nowa Jakość Samorządności została podzielona na 3 podstawowe sfery (fundamenty):
1. Nowa Jakość w Mieście,
2. Nowa Jakość w Urzędzie Miasta
3. Nowa Jakość w Spółkach Komunalnych
Nowa Jakość Samorządności w Mieście
1. Wprowadzenie formalnego (mającego odzwierciedlenie w statucie Jeleniej Góry) podziału na 9dzielnic:
- Maciejowa,
- Zabobrze,
- Śródmieście,
- Cieplice Śląskie Zdrój,
- Sobieszów,
- Goduszyn,
- Czarne,
- Jagniątków,
- Nowe Miasto.
Tego rodzaju zmiana wynika z faktu, że Jelenia Góra jest miejscowością złożoną z wielu niegdyś autonomicznych miejscowości, które mają zróżnicowane potrzeby i oczekiwania. Wyszczególnienie dziewięciu dzielnic wraz z zaangażowaniem lokalnych społeczności pozwoli na indywidualne dopasowanie kierunków rozwoju dzielnic do ich rzeczywistego potencjału i potrzeb.
2. W każdej z nowo powołanych dzielnic podmiotem mającym realny wpływ na kierunek rozwoju będzie Społeczna Rada Dzielnicy. Członkiem Rady może być każdy mieszkaniec dzielnicy chcący zaangażować się w rozwój dzielnicy. Mieszkańcy każdej z dzielnic będą mieli prawo:
- zgłaszać projekty do realizacji w ramach Budżetu Obywatelskiego (omówiony w punkcie 3),
- głosować na rzecz tych projektów, których realizację popiera w pierwszej kolejności,
3. Stworzenie rzeczywistego Budżetu Obywatelskiego, w ramach którego przeznaczone zostaną środki na rozwój każdej z dzielnic:
- środki finansowe w ramach Budżetu Obywatelskiego zostaną przyznane każdej z dzielnic na projekty związane z jej rozwojem,
- środki finansowe w ramach Budżetu Obywatelskiego będą dzielone proporcjonalnie na poszczególne dzielnice według ustalonych, znanych wszystkim kryteriów,
- środki finansowe będą przeznaczane w ramach każdej z dzielnic na realizację przedsięwzięć zaproponowanych i wybranych do realizacji przez Mieszkańców danej dzielnicy,
- radni z danej dzielnicy będą brali aktywny udział w opracowywaniu projektów obywatelskich,
- minimalna wartość Budżetu Obywatelskiego na wszystkie dzielnice w roku 2015 jest planowana na poziomie 9 mln PLN (jest to cel jednocześnie ambitny i realny, wynikający z planowanych przez nas oszczędności
w ramach optymalizacji wydatków budżetowych)
4. W każdej dzielnicy zostanie stworzony dla mieszkańców punkt obsługi klienta - Biuro Dzielnicy (Miasto zbliży się do Mieszkańców):
- w biurze dzielnicy pracować będzie niewielka grupa urzędników (oddelegowanych w ramach aktualnej kadry urzędniczej - bez zatrudniania nowych osób) odpowiednio przeszkolonych i przygotowanych do obsługi większości spraw urzędowych (z wyjątkiem tych, których ze względu na specyfikę oddelegowanie do punktu nie jest możliwe, np. Wydział Komunikacji, Urbanistyki Architektury i Budownictwa),
- w biurze dzielnicy będzie się znajdował punkt kasowy umożliwiający uregulowanie wszystkich należności podatkowych oraz wynikających z usług komunalnych,
- w biurze dzielnicy będą znajdować się punkty dyżurne radnych z danej dzielnicy, w których będą oni dostępni dla każdego z mieszkańców w ramach pełnionych dyżurów,
- w biurze dzielnicy znajdować się będzie biuro służby dzielnicowej.
Podstawowym celem tego działania jest przybliżenie miasta Mieszkańcom. Dzięki lokalnym punktom obsługi będą oni mogli zrealizować większość potrzeb bez czasochłonnej i utrudnionej "wyprawy" do centrum miasta. Jednocześnie umożliwi to większą integrację lokalnej społeczności oraz zaangażowanie w działania mające na celu rozwój dzielnicy.
5. Realne oddelegowanie (w ramach uprawnień wynikających z ustawy samorządowej) uprawnień samorządu na organizacje pozarządowe, m. in. w zakresie:
- sportu,
- kultury,
- organizacji młodzieżowych,
- pomocy społecznej i dla niepełnosprawnych,
- ochrony i opieki nad zwierzętami.
Polegać to będzie m.in. na przekazywaniu określonym organizacjom środków finansowych i zadań spoczywających na mieście. Kluczem będzie rzetelność i efektywność realizacji dotychczasowych zadań i chęć poświęcenia się tych organizacji postawionym celom. Przewidujemy możliwość wykonywania powierzonych zadań przez zespoły złożone z kilku organizacji. Organizacje te również będą objęte stałym audytem.
Nowa Jakość Samorządności w Urzędzie Miasta:
1. Partnerska współpraca prezydenta miasta ze wszystkimi pracownikami Urzędu - likwidacja istniejących barier osobowych i organizacyjnych uniemożliwiających kontakt urzędników z prezydentem.
2. Powołanie jednego wiceprezydenta - będzie to stanowisko odpolitycznione, posiadające określony zakres obowiązków i odpowiedzialności - odpowiedzialnego za realizację działań w obszarach: Nauka, Edukacja, Kultura. Powołanie wiceprezydenta wynika wyłącznie z faktu, że dziedziny Nauka, Edukacja, Kultura są szczególnie istotne w rozwoju miasta i wymagają wzmożonej uwagi.
3. Reorganizacja, optymalizacja pracy urzędu:
- biznesowe zarządzanie pracą urzędu i finansami Miasta,
- optymalizacja sposobu pracy aktualnej kadry urzędników w celu podwyższenia efektywności pracy i jakości obsługi mieszkańców,
- stworzenie procedur ułatwiających i przyspieszających podejmowanie decyzji,
- wydłużenie godzin pracy Urzędu - od 8.00 do 18.00 - w celu ułatwienia realizacji spraw urzędowych Mieszkańcom,
- wstrzymanie naboru osób na nowe stanowiska urzędnicze - planujemy w pełni wykorzystać istniejącą (w naszej opinii wystarczającą) kadrę,
- powołanie dobrego menedżera na stanowisko sekretarza miasta, co umożliwi efektywne wykorzystanie istniejącego potencjału ludzkiego,
- otworzenie drogi kariery zawodowej i awansu dla wszystkich urzędników,
- wprowadzenie audytu stałego pracy urzędu - audyt będzie obejmował wszystkie wydziały oraz stanowisko prezydenta i będzie od niego niezależny (wynik każdego audytu który rozlicza prace prezydenta przedstawiany na publicznym forum),
- powołanie na stanowisko skarbnika miasta odpowiedzialnego, kreatywnego dyrektora finansowego, który w optymalny sposób będzie gospodarował finansami Miasta (w tym momencie jest to księgowy, który tylko zlicza poszczególne wielkości, nie starając się nimi zarządzać).
Nowa Jakość Samorządności w spółkach komunalnych:
1. optymalizacja struktury zarządzania spółkami komunalnymi wykonującymi typowe zadania użyteczności publicznej (MPGK, Wodnik, MZK):
- uproszczenie formy prawnej funkcjonowania podmiotów - przekształcenie ww. spółek w samorządowe zakłady budżetowe (jest to dużo prostsza
i tańsza forma zarządzania w przypadku usług użyteczności publicznej),
- skrócenie łańcucha odpowiedzialności za działanie spółek komunalnych - przejęcie odpowiedzialności i nadzoru nad podmiotami przez prezydenta miasta,
- zespolenie działania podmiotów komunalnych ze strategią rozwoju miasta,
2. merytoryczna reorganizacja działalności TBS - przywrócenie zarządowi spółki lokalnego i fachowego charakteru
3. optymalizacja funkcjonowania Spółki Termy Cieplickie:
- weryfikacja wysokości środków finansowych przeznaczonych na nadzór nad spółką - obniżenie diet dla wszystkich członków rady nadzorczej (300zł/m-c dla przewodniczącego i 150 zł/m-c dla członka),
- ograniczenie składu rady nadzorczej do 3 osób (dwóch przedstawicieli załogi oraz jeden delegat Miasta),
- audyt rzeczywistej sytuacji i sposobu działania spółki przed podejmowaniem działań związanych z optymalizacją.
Ruch Społeczny Siła Mieszkańców
Tomasz Żukiewicz
Leszek Wrotniewski
Konrad Rydzewski
Rafał Piotr Szymański
Kazimierz Piotrowski
Hubert Papaj
Wojciech Leszczyk
Maciej Lercher
Paweł Kucharski
Oliwer Kubicki
Jacek Jakubiec
Paweł Gluza
Wojciech Chadży