Dolnośląskie kontrole gimbusów 2013

W dniach 3 i 4 września 2013 roku Inspektorzy z Dolnośląskiej Inspekcji Transportu Drogowego, jak co roku, przeprowadzili wzmożone kontrole pojazdów wykonujących przewozy dzieci i młodzieży do placówek oświatowych na terenie Dolnego Śląska.

W trakcie dwudniowej akcji skontrolowano 119 pojazdów, wydano 15 mandatów karnych na kierowców za następujące wykroczenia:

- brak ubezpieczenia w pojeździe,
- rozmowa przez telefon w czasie jazdy
- zły stan techniczny pojazdu,
- brak wyposażenia w tym gaśnicy, koła zapasowego, trójkąta,
- brak pełnych danych na wykresówkach,
- nieprawidłowa obsługa tachografu,
- prowadzenie pojazdu bez ważnych badania technicznych.

Zatrzymano 20 dowodów rejestracyjnych ze względu na zły stan techniczny a także brakujące wyposażenie. Ujawniono następujące usterki:
- wyciek płynów eksploatacyjnych (głównie oleju silnikowego),
- uszkodzony układ hamulcowy,
- uszkodzone pasy bezpieczeństwa
- luzy układu kierowniczego,
- uszkodzony bieżnik opony,
- pęknięcie szyby czołowej,
- niesprawne światła pozycyjne, stopu, zbity klosz kierunkowskazu,
- niezgodna liczba miejsc z dowodem rejestracyjnym pojazdu
- niewłaściwa zbieżność kół z przodu w autobusie,
- stłuczone lusterka boczne.

W drugim dniu działań tj. 4 września patrol inspekcji transportu drogowego oczekiwał na autobusy dowożące dzieci do szkoły w Żórawinie. Podjechał tylko jeden autobus należący do miejscowego urzędu gminy. Jak ustalono z kontrolowanym kierowcą pod szkołę miał przyjechać jeszcze jeden autobus prywatnego przewoźnika. W pewnym momencie zauważono dużą grupę dzieci idącą pieszo do szkoły. Inspektorzy zainteresowali się tą sytuacją i ustalili, że dzieci przyjechały innym autobusem, z którego kierowca wypuścił ich przy drodze głównej, tym samym nie podjechał pod szkołę i uniknął zaplanowanej kontroli. Dzieci dotarły do szkoły na piechotę.

Ponadto w trakcie kontroli w dwóch przypadkach inspektorzy ujawnili, iż termin badania technicznego nie został wyznaczony w sposób prawidłowy a błędu dopuścił się ten sam diagnosta.

ŚWIATEŁKO W TUNELU

Pomimo tych negatywnych przykładów należy przyznać, że wcześniejsze nagłośnienie zamiaru przeprowadzenia kontroli odniosło zamierzony skutek. W wielu przypadkach inspektorzy zwrócili uwagę, że pojazdy są przygotowane do "sezonu". Świadczyły o tym świeże ślady wymiany zużytych komponentów.

W trakcie kontroli "GIMBUSÓW" na terenie Wałbrzycha na szczególną uwagę zasłużył jeden autobus w którym stwierdzono alkomat będący stałym elementem wyposażeniu pojazdu. Urządzenie to działało w ten sposób, że zanim kierowca uruchomił pojazd - musiał sprawdzić swój organizm na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. W przypadku wskazania przez urządzenie przekroczenia dopuszczalnej zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu, kierowca nie mógłby uruchomić autobusu a sam alkomat będzie blokował uruchomienie pojazdu przez 30 minut po czym kierowca chcąc użytkować pojazd będzie musiał po raz kolejny poddać się badaniu.

Podkreślenia wymaga, iż zamontowany w pojeździe system nie jest obowiązkowym wyposażeniem pojazdu jednakże w wydatny sposób przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Takie działanie przewoźnika należy ocenić jednoznacznie pozytywnie albowiem świadczy ono o głębokiej świadomości przedsiębiorcy realizującego przewozy osób.
Jak pokazuje powyższy przykład, na polu bezpieczeństwa ruchu drogowego także możliwa jest innowacyjność zwiększająca bezpieczeństwo nas wszystkich.

Kontrole GIMBUSÓW będą nadal kontynuowane ponadto w przypadkach wątpliwości co do prawidłowej realizacji przewozów "szkolnych" jest możliwość złożenia zapotrzebowania na wykonanie takiej kontroli. W tym celu Dolnośląska Inspekcja uruchomiła na stronie internetowej: http://www.dolnyslask.witd.gov.pl/ zakładkę "ZGŁOŚ GIMBUSA DO KONTROLI".

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego we Wrocławiu