Sobota punktem kulminacyjnym MFTU

Kolejny dzień XXIV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych za nami.
Mimo, że aura nie była sprzyjająca, to na Placu Ratuszowym pojawiło się więcej widzów niż poprzedniego dnia. Sobota była dniem, w którym zaprezentowało się najwięcej grup artystycznych i jednocześnie najbardziej widowiskowych.
Teatr Biały z Czech wystawił sztukę pt. Z TEGO OBRAZU JUŻ NIGDY NIE WYJDĘ -
(WERSJA KARUZELOWA). Podzielona została ona na dwie części.

"Biały Teatr" z Ostrawy jest wolnym stowarzyszeniem artystycznym zajmującym się od ponad dwudziestu lat parateatralnymi eksperymentami. W Jeleniej Górze "Biały Teatr" występował po raz pierwszy w 1999 roku na MFTU prezentując bulwersujący, lecz niezwykle dowcipny happening sceniczny "Narciarskie szaleństwo".
Z TEGO OBRAZU JUŻ NIGDY NIE WYJDĘ
WERSJA KARUZELOWA
(Z toho obrazu už nikdy neodejdu)
(Kolotoč)
Schemat roboczy: Jan Čihal i Vladimír Machek
"Zwyczajna karuzela naszego dzieciństwa jest najbardziej konkretnym i absolutnym wyrażeniem ruchu bez końca i bez początku... Na karuzeli będziemy starali się odkrywać i obnażać zagadkowy i tajemniczy sens naszego dzieciństwa, nieoczekiwane miłości, starość i śmierć, które rodzą się w nas z niebywałą gwałtownością, a brutalnie i zaciekle żyją poza nami... "


Teatr Wędrujące Lalki Pana Pejo z Rosji wystawił sztukę MUTABOR, pełną barwnych fantastycznych postaci, która została odwołana poprzedniego dnia zamiast MAGOTY.

Teatr Wolny powstał w Brześciu (Białoruś) w 2001 roku jako niezależna grupa teatralna. Jego założycielem i reżyserem jest Oksana Gaiko. W manifeście teatru czytamy: "Słowo wolność jest dzisiaj słowem, którego sens jest zagubiony. Dzięki teatrowi chcemy odnaleźć przestrzeń wolności."

BANDAROUNA
Spektakl, którego premiera miała miejsce w 2003 roku, od dwóch lat nie był pokazywany na Białorusi. W scenicznej opowieści o chłopskim buncie wykorzystano autentyczne białoruskie obrzędu ludowe.

Powstały w Gliwicach Teatr "A" jest jedynym w Polsce profesjonalnym, autorskim, offowym, muzycznym teatrem religijnym. Stara się łączyć język teatru muzycznego z doświadczeniami europejskiej awangardy teatralnej. Szukając piękna i sacrum teatr stara komunikować się z publicznością w sposób jak najbardziej uniwersalny - językiem teatru ulicy.

APOKALIPSA
Zrealizowane z rozmachem widowisko jest inscenizacją drugiej części biblijnej "Ksiegi Objawienia św. Jana". Cały spektakl to ciąg materializujących się w przestrzeni teatralnej ekspresyjnych wizji, składający się na teologiczny komentarz do wydarzeń historycznych, ale i do tych, które dopiero nastąpią.

Teatr Jeleniogórski

foto: Damian Milko, KM