Telefon bezpieczeństwa dla turystów zagranicznych

Od początku wakacji działa tzw. telefon bezpieczeństwa dla turystów. Linia jest obsługiwana w trzech językach: angielskim, niemieckim i rosyjskim. Operatorzy doradzają turystom, którzy oczekują pomocy ze strony służb publicznych, a w razie potrzeby kontaktują ich bezpośrednio z kompetentnym podmiotem. W celu połączenia się z operatorem wystarczy zadzwonić pod specjalne numery infolinii: 0 800 200 300 (bezpłatna - do obsługi połączeń z sieci stacjonarnych) i +48 608 599 999 (płatna - obsługuje połączenia z sieci komórkowych).

Akcja "Telefon bezpieczeństwa", realizowana cyklicznie od 2002 roku, jest odpowiedzią naszego kraju na otwarcie unijnych granic oraz związane z tym m.in. wizyty w Polsce zagranicznych podróżnych w okresie wakacyjnym. Jest to wspólna inicjatywa Ministerstwa Sportu i Turystyki, Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Polskiej Organizacji Turystycznej i Policji.

Dyżurujące przy infolinii osoby pomagają cudzoziemcom w spokojnym i bezpiecznym wypoczynku w Polsce. Operatorzy doradzają w sytuacjach wymagających szeroko pojętych interwencji służb publicznych lub adekwatnie do potrzeb kontaktują poszkodowanych bezpośrednio z kompetentnym podmiotem. Telefon bezpieczeństwa niesie pomoc zarówno obcokrajowcom, jak i obywatelom Polski, którzy znaleźli się w sytuacji wymagającej wsparcia ze strony Policji.

Każda dzwoniąca osoba otrzymuje pełną informację o służbach ratunkowych, numerach telefonów alarmowych oraz porady, jak m.in. zachować się w czasie kolizji lub wypadku drogowego, jak powinna postępować w przypadku, kiedy stanie się ofiarą przestępstwa czy zdarzenia losowego zagrażającego jej, innym osobom lub mieniu.

W przyszłym roku, z uwagi na wydarzenie sportowe, jakim jest EURO 2012, planowane jest rozszerzenie zakresu działania telefonu bezpieczeństwa dla turystów zagranicznych. Zadanie to wynika między innymi z harmonogramu przygotowań Policji do zabezpieczenia ME w piłce nożnej UEFA 2012.

W czasie podobnej akcji w 2010 roku operatorzy infolinii udzielili 213 porad telefonicznych. 59 z nich dotyczyło konsultacji językowych na rzecz jednostek terenowych Policji, a 154 miało związek z konsultacjami językowymi na rzecz interesantów i podmiotów zewnętrznych.

KMP JG