Południowa obwodnica Jeleniej Góry

Na dobre ruszyły prace związane z budową obiektów inżynierskich na Obwodnicy Południowej w Jeleniej Górze. Odpowiada za nie firma "Gotowski".

Obwodnica będzie składać się z kilku ważnych konstrukcji. Na skrzyżowaniu ulic Konstytucji 3 Maja i W. Pola powstanie węzeł drogowy z jego głównym elementem - stalowym wiaduktem łukowym nad DK nr 3. Kolejnym obiektem inżynierskim, który wybuduje firma "Gotowski" będzie most na rzece Bóbr. Będą to dwa nowe obiekty - każdy z dwoma pasami ruchu. Powstaną pod nadzorem konserwatora zabytków w miejscu istniejącej zabytkowej przeprawy. Przed rozpoczęciem rozbiórki istniejącego mostu zostanie zbudowana przeprawa tymczasowa, która zapobiegnie paraliżowi na ważnej arterii jaką jest DW nr 367 obsługująca ruch turystyczny w kierunku Karpacza. Najważniejszymi elementami obwodnicy będą jednak estakada nad ulicą Łomnicką oraz wiadukt nad torami linii kolejowej Wrocław - Zgorzelec. Wszystkie prace zgodnie z umową mają potrwać 18 miesięcy, do których nie będą wliczane 2 okresy zimowe.
Jelenia Góra po niemieckim Hanowerze dla firmy "Gotowski" to kolejny plac budowy oddalony od bazy firmy w Bydgoszczy o kilkaset kilometrów, około 370. - Dla nas to oczywiście wyzwanie od strony logistycznej, ale nie pierwsze i nie ostatnie - mówi kierownik robót mostowych z firmy "Gotowski", Grzegorz Pietrzak. - Współpracujemy z doświadczonymi firmami transportowymi, które nie zawiodły nas w czasie innych realizacji. Poza tym korzystamy również z usług podwykonawców z terenu województwa dolnośląskiego. Obecnie zaczęliśmy prace związane z budową estakady. Gotowe jest już podłoże pod 4 z 6 podpór. Rozpoczęliśmy także zbrojenie oraz betonowanie fundamentów oraz korpusów trzech filarów i jednego z przyczółków. To moment w którym uzależnieni jesteśmy właśnie od sprawnych dostaw stali. Nie mamy z tym jednak żadnych kłopotów. Jedynym poważnym problemem może być zmienna pogoda, na przykład opady śniegu pod koniec listopada spowodowały zamknięcie przez służby drogowe głównych dróg wychodzących z Jeleniej Góry.
W następnej kolejności będziemy realizowali most przez rzekę Bóbr oraz wiadukt nad DK nr 3. Na koniec harmonogramu wpisana jest budowa muru oporowego znajdującego się po północnej stronie estakady. Będzie on zabezpieczał nasyp, na którym pobiegnie wjazd na tę konstrukcję. - Jak widać cały kontrakt to bardzo ambitne zadanie, w którego skład wchodzą realizacje obiektów żelbetowych oraz stalowych wykonywanych z zastosowaniem kilku różnych technologii. Na naszej drodze stoją: rzeka Bóbr, tory linii kolejowej jak również bardzo ruchliwa DK nr3 relacji Szczecin - Jakuszyce. Mam jednak pewność, że dzięki doświadczonym pracownikom, sprostamy tym wszystkim wyzwaniom - dodaje Grzegorz Pietrzak.

Michał Sitarek
"Gotowski"
ul.Toruńska 300
85-880 Bydgoszcz