W Szklarskiej Porębie najlepiej informują turystów
Tamtejsze Centrum Informacji Turystycznej zdobyło nagrodę w konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej, wyprzedzając m.in. Szczyrk i Węgorzewo.Konkurs zorganizowano już po raz piąty. Centra Informacji Turystycznej z całego kraju podzielono na trzy kategorie: miejscowości poniżej 20 tys. mieszkańców oraz miasta poniżej i powyżej 75 tys. mieszkańców. CIT w Szklarskiej Porębie wygrało w pierwszej kategorii.
- Centra Informacji Turystycznej to pierwsze miejsca kontaktu turysty zagranicznego z Polską - mówi Elżbieta Wąsowicz-Zaborek, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej. - Postawa pracowników, ich kompetencje, a także wszystko to, co składa się na wrażenie z pobytu w takim miejscu ma wpływ na to, jak będziemy postrzegani przez obcokrajowców. Konkurs na najlepsze Centrum Informacji Turystycznej jest dla nas jednym z najważniejszych narzędzi kreowania dobrych praktyk i podnoszenia jakości obsługi turystów w Polsce. Dzięki promowaniu i nagradzaniu najciekawszych i najlepszych centrów IT jesteśmy coraz bliżej pełnej standaryzacji takich usług.
Kapituła oceniała placówki IT pod kątem: lokalizacji, funkcjonalności i estetyki wnętrz, dostępności dla turystów, w tym niepełnosprawnych, a także godzin pracy, kwalifikacji pracowników, znajomości języków obcych, jakości obsługi, zakresu i kompletności udzielanych informacji oraz zaopatrzenia w materiały informacyjno-promocyjne. CIT w Szklarskiej Porębie okazało się lepsze m.in. od swoich odpowiedników w Szczyrku (II miejsce) i Węgorzewie (III).
- Ta nagroda to dla nas duży sukces - mówi Grażyna Biederman, kierowniczka CIT w Szklarskiej Porębie. - Tym bardziej że nie jest ona przyznawana tylko na podstawie listy sukcesów przedstawianej przez centra. Wiemy o tym, że byliśmy sprawdzani.
Centrum tworzy pięć osób. Organizuje lub współorganizuje ono wiele cyklicznych imprez, m.in. sylwestra pod Szrenicą, Śniegolepy (mistrzostwa Polski w rzeźbieniu śniegu), Weekend z Adrenaliną czy rowerowy Lech Bike Festival. Placówka opracowała bezpłatny informator o mieście z praktycznymi wskazówkami dostępny w pięciu językach: angielskim, niemieckim, czeskim, rosyjskim i polskim. Turystom wręczane są także katalogi sezonowe, przewodnik "Magiczny Szlak Ducha Gór", mapa Biegu Piastów i mapa Magistrali Trójkowej.
- Praca naszego referatu to także stałe promowanie i kreowanie produktów turystycznych - dodaje Grażyna Biederman. - To m.in. Rowerowa Kraina, Oferta Mineralogiczna Walończyków, Talary Karkonoskie czy nowa gra terenowa "Magiczny Szlak Ducha Gór". Na terenie miasta postawiliśmy 12 ogromnych głazów przy najważniejszych atrakcjach turystycznych. Uczestnicy gry będą w specjalnych zeszytach zbierać dowody odwiedzenia atrakcji, odrysowując ołówkiem hologram. Po zdobyciu 12 takich znaków dostaną nagrody. Chcemy w ten sposób zachęcić do rodzinnego zwiedzania miasta.
Jednym z nowych pomysłów centrum jest także powstanie Zaułka Szklarzy, gdzie zasłużeni szklarze, hutnicy i artyści szkła mają zostać uhonorowani tablicami pamiątkowymi. Placówka współpracuje także z mediami. W tym roku wspólnie z "Gazetą Wyborczą" wydała "Rowerownik", kolorową broszurę sygnowaną przez Maję Włoszczowską, która zachęcała do aktywnej turystyki w Rowerowej Krainie Szklarskiej Poręby.
Do konkursu głoszono 27 centrów z całej Polski. W pozostałych dwóch kategoriach najlepsze okazały się Centrum Informacji Turystycznej w Zawierciu i Włocławska Informacja Turystyczna.
Gazeta Wyborcza