W Szklarskiej Porębie najlepiej informują turystów
Tamtejsze Centrum Informacji Turystycznej zdobyło nagrodę w konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej, wyprzedzając m.in. Szczyrk i Węgorzewo.Konkurs zorganizowano już po raz piąty. Centra Informacji Turystycznej z całego kraju podzielono na trzy kategorie: miejscowości poniżej 20 tys. mieszkańców oraz miasta poniżej i powyżej 75 tys. mieszkańców. CIT w Szklarskiej Porębie wygrało w pierwszej kategorii.
- Centra Informacji Turystycznej to pierwsze miejsca kontaktu turysty zagranicznego z Polską - mówi Elżbieta Wąsowicz-Zaborek, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej. - Postawa pracowników, ich kompetencje, a także wszystko to, co składa się na wrażenie z pobytu w takim miejscu ma wpływ na to, jak będziemy postrzegani przez obcokrajowców. Konkurs na najlepsze Centrum Informacji Turystycznej jest dla nas jednym z najważniejszych narzędzi kreowania dobrych praktyk i podnoszenia jakości obsługi turystów w Polsce. Dzięki promowaniu i nagradzaniu najciekawszych i najlepszych centrów IT jesteśmy coraz bliżej pełnej standaryzacji takich usług.
Kapituła oceniała placówki IT pod kątem: lokalizacji, funkcjonalności i estetyki wnętrz, dostępności dla turystów, w tym niepełnosprawnych, a także godzin pracy, kwalifikacji pracowników, znajomości języków obcych, jakości obsługi, zakresu i kompletności udzielanych informacji oraz zaopatrzenia w materiały informacyjno-promocyjne. CIT w Szklarskiej Porębie okazało się lepsze m.in. od swoich odpowiedników w Szczyrku (II miejsce) i Węgorzewie (III).
- Ta nagroda to dla nas duży sukces - mówi Grażyna Biederman, kierowniczka CIT w Szklarskiej Porębie. - Tym bardziej że nie jest ona przyznawana tylko na podstawie listy sukcesów przedstawianej przez centra. Wiemy o tym, że byliśmy sprawdzani.
Centrum tworzy pięć osób. Organizuje lub współorganizuje ono wiele cyklicznych imprez, m.in. sylwestra pod Szrenicą, Śniegolepy (mistrzostwa Polski w rzeźbieniu śniegu), Weekend z Adrenaliną czy rowerowy Lech Bike Festival. Placówka opracowała bezpłatny informator o mieście z praktycznymi wskazówkami dostępny w pięciu językach: angielskim, niemieckim, czeskim, rosyjskim i polskim. Turystom wręczane są także katalogi sezonowe, przewodnik "Magiczny Szlak Ducha Gór", mapa Biegu Piastów i mapa Magistrali Trójkowej.
- Praca naszego referatu to także stałe promowanie i kreowanie produktów turystycznych - dodaje Grażyna Biederman. - To m.in. Rowerowa Kraina, Oferta Mineralogiczna Walończyków, Talary Karkonoskie czy nowa gra terenowa "Magiczny Szlak Ducha Gór". Na terenie miasta postawiliśmy 12 ogromnych głazów przy najważniejszych atrakcjach turystycznych. Uczestnicy gry będą w specjalnych zeszytach zbierać dowody odwiedzenia atrakcji, odrysowując ołówkiem hologram. Po zdobyciu 12 takich znaków dostaną nagrody. Chcemy w ten sposób zachęcić do rodzinnego zwiedzania miasta.
Jednym z nowych pomysłów centrum jest także powstanie Zaułka Szklarzy, gdzie zasłużeni szklarze, hutnicy i artyści szkła mają zostać uhonorowani tablicami pamiątkowymi. Placówka współpracuje także z mediami. W tym roku wspólnie z "Gazetą Wyborczą" wydała "Rowerownik", kolorową broszurę sygnowaną przez Maję Włoszczowską, która zachęcała do aktywnej turystyki w Rowerowej Krainie Szklarskiej Poręby.
Do konkursu głoszono 27 centrów z całej Polski. W pozostałych dwóch kategoriach najlepsze okazały się Centrum Informacji Turystycznej w Zawierciu i Włocławska Informacja Turystyczna.
Gazeta Wyborcza
Tomasz Żukiewicz
Leszek Wrotniewski
Konrad Rydzewski
Rafał Piotr Szymański
Kazimierz Piotrowski
Hubert Papaj
Wojciech Leszczyk
Maciej Lercher
Paweł Kucharski
Oliwer Kubicki
Jacek Jakubiec
Paweł Gluza
Wojciech Chadży