Koncert "Zaczęło się w Polsce"
Prezydent Miasta Jeleniej Góry zaprasza na koncert w ramach obchodów 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej „Zaczęło się w Polsce 1939”, który odbędzie się 1 września 2009 roku o godz. 18.00 na Placu Ratuszowym
Wystąpią: Cygańskiego Teatru Muzycznego TERNO, Zespołu KROKE (w składzie: Jerzy Bawoł – akordeon, Tomasz Kukurba – altówka, Tomasz Lato – kontrabas, gościnnie Tomasz Grochot – perkusja) i Janusz Radek z towarzyszeniem orkiestry pod dyrekcją Tomasza Filipczaka;. Koncert poprowadzi Arkadiusz Włodarski (Muzyczne Radio)
Ramowy plan:
godz. 18.00 – Cygański Teatr Muzyczny TERNO.
godz. 19.30 – koncert grupy klezmerskiej KROKE
godz. 20.30 – koncert Janusza Radka pt. „Dziwny ten świat - Opowieść Niemenem”.
Cygański Teatr Muzyczny TERNO
Edward Dębicki od młodych lat chciał popularyzować kulturę, tradycję i zwyczaje cygańskie. W 1955 roku utworzył zespół o nazwie "Kham" (Słońce), następnie zmienił nazwę na "Terno" (Młody). Zespół liczył wtedy 30 osób. Koncertował jednak w mniejszym składzie, jako zespół amatorski pod opieką powiatowego oddziału kultury. Kiedy w 1964 roku wokalistka zespołu, Randia, zdobyła wyróżnienie, "Terno" stało się dzięki radiu i telewizji znane w całym kraju. W 1965 roku członkowie zespołu przystąpili do egzaminu przed Komisją Weryfikacyjną Ministerstwa Kultury i Sztuki i uzyskali uprawnienia zawodowych artystów estradowych.
Zespół koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, a także w USA i Kanadzie. Brał udział w festiwalach muzyki, pieśni i tańca, ogólnopolskich konkursach zespołów i solistów estradowych oraz festiwalach muzyki cygańskiej za granicą: w 1965 w Sofii, w 1970 w Moskwie, w 1972 w Bratysławie, w 1974 w Budapeszcie, w 1988 w Strasburgu, w 1994 w Monachium, w 1999 w Oslo, Kopenhadze i Berlinie, w 2000 w Kopenhadze i Oslo, zawsze zdobywając wysokie lokaty. W 1997 roku zespół wziął udział w Dniach Kultury Światowej w Kopenhadze, reprezentując tam Polskę, obok tak znakomitych ludzi kultury jak, Wisława Szymborska i Krystian Zimermann.
Edward Dębicki poszerzył repertuar zespołu o widowiska muzyczne. Dlatego od 1983 roku pełna nazwa zespołu brzmi: Cygański Teatr Muzyczny "Terno". Ma on w swoim repertuarze widowiska muzyczne "Graj piękny Cyganie", "Gula Romane", "Cygańskie wesele", "Roma", "Paś Jag", "Papusza", z którymi występował w teatrach i salach widowiskowych całego kraju (kilkakrotnie w sali kongresowej). "Terno" ma na koncie także udział w filmach - w "Cygańskich pieśniach Papuszy" (1984) Grzegorza Dubowskiego i dokumentalnym filmie "Zanim opadną liście" (1963) Władysława Ślesickiego oraz w epizodach filmów fabularnych: "Śpiewy po rosie" (1982) Władysława Ślesickiego, "Rzeka kłamstwa" (1986) Jana Łomnickiego, "Orzeł i reszka" (1974) Ryszarda Filipskiego, "Farba" (1998) Michała Rossy. Członkowie zespołu mają też w swoim dorobku udział w sztuce teatralnej "Chata za wsią" J.I. Kraszewskiego, wystawionej w Tatrze im. J. Osterwy w Gorzowie. Zespół brał udział w wielu programach telewizyjnych i radiowych w Polsce i za granicą (tekst z www.terno.artblue.pl)
KROKE (w języku Jidysz oznacza Kraków) zostało utworzone w 1992 roku przez trójkę przyjaciół, absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej: Tomasza Lato (kontrabas), Tomasza Kukurbę (altówka) i Jerzego Bawoła (akordeon). Wszyscy członkowie zespołu przeszli przez wszystkie etapy klasycznej edukacji muzycznej, mają także za sobą eksperymenty z jazzem oraz muzyką nowoczesną. Początkowo KROKE grało muzykę bardzo mocno osadzoną w tradycji klezmerskiej, z silnymi wpływami bałkańskimi, by z czasem wzbogacić ją o brzmienia Orientu i Indii, elementy jazzu i world music, tworząc swój własny, charakterystyczny styl.
Początkowo KROKE grywało jedynie w klubach i galeriach krakowskiej dzielnicy Kazimierz. Tam po raz pierwszy można było usłyszeć utwory, które w 1993 roku ukazały się na pierwszej, wydanej własnym nakładem, kasecie zespołu. Podczas występów w galerii Ariel zostali zauważeni przez Stevena Spielberga, który w tym czasie realizował w Krakowie film "Lista Schindlera". Reżyser zaprosił KROKE do Jerozolimy, podczas ostatnich dni zdjęciowych. Zespół zagrał tam koncert na uroczystości Survivors Reunion dla ocalałych z listy Oskara Schindlera. Spielberg przesłał także kopię kasety zespołu Peterowi Gabrielowi, który w 1997 roku zaprosił KROKE do Wielkiej Brytanii na Festiwal WOMAD, gdzie publiczność bardzo gorąco przyjęła zarówno koncert grupy, jak i debiutancką płytę Trio (1996). Współpraca z Peterem Gabrielem zaowocowała wspólnymi nagraniami w Real World Studio - fragmenty owych nagrań zostały potem wykorzystane przez Petera Gabriela na płycie "Long Walk Home" (Długi spacer do domu), stanowiącej ścieżkę dźwiękową do filmu "Rabbit-Proof Fence".
W 1997 roku ukazał się także drugi album KROKE - Eden. Płyta stanowiła z jednej strony kontynuację rozpoczętej na "Trio" drogi przez klezmerską tradycję muzyczną, a z drugiej - była efektem poszukiwań nie tylko muzycznych, ale także archiwalnych. Słuchacze otrzymali album na którym tradycyjna ornamentyka, połączona została ze współczesną techniką, a tradycyjne tematy, w połączeniu z współczesną wrażliwością muzyczną zyskały zupełnie nową barwę. Podsumowaniem pierwszego okresu działalności KROKE jest nagrana w Wielkiej Brytanii koncertowa płyta „Live At The Pit" (1998), nominowana do Nagrody Niemieckiej Krytyki Płytowej (Preis der Deutsche Schalplattenkritik).
Zaproszenia na najważniejsze europejskie festiwale oraz ważne spotkania z wieloma muzykami, osobistościami kultury i sztuki przyniosły okres intensywnych tras koncertowych. Dały także zespołowi możliwość kontaktu z nowymi brzmieniami czy kulturami muzycznymi. Nie odcinając się od korzeni klezmerskich czy bałkańskich, KROKE coraz częściej przy tworzeniu oryginalnych kompozycji sięgało do wzorców sefardyjskich czy arabskich. Efektem takich poszukiwań była płyta The Sounds of the Vanishing World (1999), nastrojowe świadectwo ewolucji muzyki KROKE i zdolności muzyków do kreowania własnego, niepowtarzalnego stylu. Płyta zdobyła sporą popularność w Polsce i Europie, czego dowodem była prestiżowa nagrodę: Preis der Deutsche Schalplattenkritik (Nagroda Niemieckiej Krytyki Płytowej) za rok 2000.
Latem 2001 r. podczas występów w Kornwalii, doszło do pierwszego spotkania KROKE z Nigelem Kennedym, który natychmiast zaproponował im współpracę. Wynikiem tego była wspólna płyta East Meets East (2003), która stała się prawdziwym przebojem na rynku. KROKE zostało nominowane do nagrody Radia BBC 3 w kategorii world music, a ich występy z Nigelem Kenedym na wielu europejskich festiwalach były przyjmowane bardzo gorąco. W tym samym czasie co "East Meets East" ukazała się także kolejna autorska płyta KROKE: Ten Pieces to Save the World (2003). Ten melodyjny, klimatyczny album uplasował się na drugim miejscu europejskiej listy World Music Charts i stanowił zwieńczenie 10 lat istnienia zespołu.
W 2004 roku KROKE wydało kolejną płytę koncertową: Quartet - Live At Home, nagraną w studio S-5 Radia Kraków. W nagraniach wziął udział krakowski perkusista jazzowy Tomasz Grochot, który od tego czasu stale nagrywa i koncertuje z KROKE. W roku 2005 we współpracy z gwiazdą polskiej piosenki Edytą Geppert i pianistą jazzowym Krzysztofem Herdzinem zespół rozpoczął pracę nad nowym projektem, którego efektem jest płyta Śpiewam życie (2006); nakładem macierzystej wytwórni KROKE Oriente Musik płyta ta ukazała się pod tytułem I Sing Life także w Europie Zachodniej. Równocześnie zespół realizował wspólny projekt muzyczny z orkiestrą Sinfonia Baltica. W 2006 roku jeden z utworów KROKE znalazł się na ścieżce dźwiękowej filmu Davida Lyncha "Inland Empire".
KROKE współpracując stale z Nigelem Kennedym i Edytą Geppert nie zapomina także o swojej publiczności. W 2007 roku, po prawie czterech latach wypełnionych występami w krajach całej Europy (a równocześnie w piętnastą rocznicę powstania) KROKE wydało swój kolejny studyjny album Seventh Trip - płytę pełną energii, muzyczną podróż po nowych szlakach muzycznych (tekst z www.kroke.krakow.pl)
JANUSZ RADEK Z ZESPOŁEM
Dziwny Ten Świat - opowieść Niemenem – to piosenkami opowiedziana historia naszej wspólnej, niezależnej wrażliwości. To znakomite utwory, które dzięki swojej różnorodności stylistycznej zawierają prawie całą historię polskiej muzyki rozrywkowej. Jednocześnie sposób narracji między piosenkami oraz zestawienie tematyczne związane jest ściśle z kolejnymi etapami fascynacji Czesława Niemena muzyką, ale również z tym wszystkim, co kreowało upodobania Polaków w sferze słuchania piosenek. Dziwny Ten Świat - opowieść Niemenem – to historia o wspólnej zabawie i o miłości wyrażonej w sposób subtelny. To zarazem historia o postrzeganiu świata i o interesowaniu się czymś więcej niż tylko sobą, o czerpaniu radości z bycia wśród ludzi… W zamierzeniu jest to wreszcie propozycja będąca kontrą dla otaczającego nas prostactwa estradowego, lansowanego w mediach, które wynika z przekonania o niskim poziomie słuchacza lub widza. Nasza publiczność ma być przekonana o tym, że uczestniczy w wyjątkowym spotkaniu. Słuchacze wiedzą po co przychodzą, znają repertuar, mimo, że nie był słyszany od wielu lat. Janusz Radek – jest artystą, który nader chętnie mierzy się z klasyką polskiej rozrywki. W repertuarze ma już przecież piosenki, które śpiewała Ewa Demarczyk. Piosenki Niemena, to równie karkołomne wyzwania. Zarówno ze względu na ich trudność wokalną, jak i z powodu aury, która otacza ich autora. Zamiarem Radka nie jest jednak chęć zmierzenia się z tym wielkim Artystą. Jeśli ktoś liczy na to, będzie zawiedziony. Janusz Radek zmierzy się jedynie z kultowymi piosenkami, które do polskiego panteonu sławy wprowadził Czesław Niemen. Zapraszamy Państwa na spektakl bez wątpienia prezentujący najwyższej próby klasykę polskiej piosenki (tekst z www.januszradek.pl); producent: Agencja Koncertowa i Biuro Reklamy DUO z Krakowa.
Organizator - Jeleniogórskie Centrum Kultury